Boekje maken wensen afscheid

17-08-2022 om 13:24 uur

Beste allemaal

Een voor velen moeilijk onderwerp, het afscheid. Maar het hoort bij het leven.
Om alles een beetje invulling te geven en wensen aan te geven voor mezelf.

Ook om eens met mijn moedertje te kunnen praten over haar wensen, maar vooral voor eigen gebruik, ben ik op zoek naar een hulpmiddel.

Ik zou er graag in kunnen invullen of schrijven:
- hoe
- waar
- muziek 🎶
- wat wil ik nog zeggen
- inlogcodes
- wachtwoorden
- enz enz enz

Wie heeft hier al over nagedacht en wil (mag ook privé) zijn boek of andere vorm met me delen. Online is er veel te vinden verweven met het geloof, dat zoek ik niet.

Groet moedertje

Login of registreer om te reageren
17-08-2022 om 13:58 uur

Heeft je moeder een uitvaartverzekering? Ik heb dat wel en online kan ik inloggen en daar ook mijn wensen ingeven. Nou kan ik me voorstellen dat je het liever anders vormgeeft dan online maar daar staan wel allerlei dingen genoemd om over na te denken dus misschien heb je er wat aan.

Login of registreer om te reageren
17-08-2022 om 14:44 uur

@Daantje dank je, maar die vraag is niet van toepassing! Ik heb de vraag wat beter geformuleerd nu.

Ik ben op zoek naar tips van mensen die hun uitvaart al vorm hebben gegeven met hun wensen, maar ook alle wachtwoorden enz.

Zo duidelijker?

Login of registreer om te reageren
17-08-2022 om 15:21 uur

Gewoon alles op papier zetten. Daarbij gebruik je de kopjes die al staan in je openingstopic. En andere kopjes die je belangrijk vindt. Daaronder schrijf je onder wat je wilt, wat je wensen zijn, of waar iets ligt. Dat kun je zo gedetailleerd doen als je zelf wil. Maar kort, bondig en overzichtelijk is wel handig voor een nabestaande. Indien nodig kun je er dan een inhoudspagina en paginanummering bij maken.
Alles printen en in een mapje doen. En aan je geliefden vertellen waar het ligt, zodat zij het snel kunnen pakken als dat nodig is.

Login of registreer om te reageren
17-08-2022 om 16:27 uur

ik heb een 'laatste wensenboekje' in de kast liggen, familie weet dit ook.
Het is een boekje van westera uitvaart te vries, je kan het gewoon zonder lid te zijn printen vanaf hun site en invullen/aanvullen.
Ik heb er idd ook mijn wachtwoorden instaan, en wat wensen
Ieder jaar in december kijk ik t weer na en stel zo nodig bij.

Login of registreer om te reageren
17-08-2022 om 16:31 uur

Ik denk dat de meeste mensen hier hun leven proberen te rekken en op de rails te houden en niet dat dit zo'n leuke gesprekstof is en ook niet als je kort een geliefde heb moeten missen. Sorry hoor maar dit moet je zelf maar opknappen en doen wat in je gedachte speelt, vraag dit niet aan mensen die er zelf mee worstelen om te leven.

Login of registreer om te reageren
17-08-2022 om 22:07 uur

Hallo Moedertje,

Het dela.nl/wensenboekje kun je online invullen of een papieren wensenboekje aanvragen. Het is ook mogelijk om een gesprek aan te vragen om hier over te praten. Je hoeft niet verzekerd te zijn bij deze maatschappij om hier gebruik van te maken.

Als mantelzorger had ik hier graag gebruik van gemaakt maar wist toen niet dat het bestond. Was veel te druk met werk, gezin en mantelzorg om daar naar te zoeken.

We hebben wel samen besproken wat de wensen waren, dat kostte denkwerk terwijl een wensenboekje op dat moment een goed hulpmiddel was geweest.

Het kan rust geven om moeilijke zaken te bespreken, ook al weet je nog niet precies hoe je het hebben wil. Geef iemand ook ruimte wanneer hij/zij aangeeft bepaalde dingen niet of nog niet wil bespreken.

Ik hoop dat je een goed hulpmiddel vindt om jouw wensen en die van je moeder duidelijk te krijgen.

Groetjes Spirit

Login of registreer om te reageren
18-08-2022 om 08:14 uur
Reactie op Hwess

Ik denk dat de meeste mensen hier hun leven proberen te rekken en op de rails te houden en niet dat dit zo'n leuke gesprekstof is en ook niet als je kort een geliefde heb moeten missen. Sorry hoor maar dit moet je zelf maar opknappen en doen wat in je gedachte speelt, vraag dit niet aan mensen die er zelf mee worstelen om te leven.

Begrijp goed dat dit onderwerp jou pijn doet Hwess.
Veel mensen weten niet hoe ze met de dood om kunnen gaan, ik vind dit daarom wel n goed topic. Het is immers een praktisch topic, en niet een over gevoelens.
Sterkte hoor!

Login of registreer om te reageren
18-08-2022 om 11:46 uur

Daar sluit ik me bij aan @Suus01 en @emsepems.
Hwess heel veel kracht en sterkte toegewenst.

Login of registreer om te reageren
18-08-2022 om 17:09 uur

Hallo Hwess,

In de rouw zijn kost veel energie, denkwerk en geeft een stuiterend gevoelsleven. Weet niet goed hoe ik het anders moet uitdrukken maar zo voelt het voor mij.
Manu Keirse (hoogleraar en ervaringsdeskundige) heeft boeken geschreven over verdriet en rouw. Ook op internet kun je lezingen van hem bekijken. Het verdriet wordt er niet minder van maar het geeft veel her- en erkenning voor wat je mee maakt. En kan hierdoor steun geven in het proces van verlies wat je doormaakt.
Heel veel sterkte.

Groetjes Spirit

Login of registreer om te reageren