Sporten met zuurstof flesje

03-09-2022 om 14:01 uur

Hallo allemaal, bestaat er een mogelijkheid om met een klein zuurstof flesje te sporten (met klittenband op rug of buik). Bij bijv wandelend korfbal en dan heb ik het niet over die stalen flessen die 2,5 kg wegen🥺. Ik hoor het graag😊. Groetjes Ine

Login of registreer om te reageren
04-09-2022 om 01:16 uur

Beste Ine,

Ik heb nog niet gehoord van lichtere zuurstofflessen, maar er bestaan wel lichte en kleine concentrators (rond de 1kg). Uiteraard zijn dit geen goedkope apperaten. Ik hoop voor je dat je toch een oplossing vindt waarmee het sporten lukt!

Het beste,
Tamia

Login of registreer om te reageren
04-09-2022 om 06:24 uur

Hallo Tamara, dank je wel voor je snelle reactie. 1 kg is nog veel maar scheelt wel weer, ik ga Westfalen eens bellen om te kijken of ze dat hebben en of ik het überhaupt krijg😊 groetjes Ine

Login of registreer om te reageren
04-09-2022 om 07:54 uur

Je hebt een vloeibare zuurstofsysteem met kleinere tankjes Helios 300. Je moet deze tankjes zelf vullen uit een groot moedervat vloeibare zuurstof. Gevuld wegen deze tankjes een dikke kilo. Je kunt ze op je rug dragen of in een draagtas rond de middel.
Nadeel is dat hij pulse-flow geeft (tot 4 liter), weet niet of dat voor jou een probleem is bij het sporten. Z’n grotere broertje, de helios marathon kan wel continu tot 6 liter, maar is ook meteen een stuk zwaarder.

Als je nu een mobiele concentrator hebt als ‘mobiele zuurstofvoorziening’ zul je misschien over moeten stappen op vloeibare zuurstof. Je zuurstofleverancier hoeft maar één soort mobiele voorziening te leveren. Het is erg lastig om beide naast elkaar te krijgen.

Zou idd met je zuurstofleverancier overleggen over de mogelijkheden.

Login of registreer om te reageren
04-09-2022 om 08:09 uur

Het lijkt mij het beste om dit eerst met je longarts te bespreken, je kunt niet zomaar zuurstof gaan gebruiken.
Het kan nodig zijn en dan ook helpen maar het kan ook juist slecht zijn wanneer je het niet nodig hebt, dit kan alleen de longarts voor jou bepalen of je bij inspanning dit nodig hebt.

Login of registreer om te reageren
04-09-2022 om 10:37 uur
Reactie op Ine1959

Hallo allemaal, bestaat er een mogelijkheid om met een klein zuurstof flesje te sporten (met klittenband op rug of buik). Bij bijv wandelend korfbal en dan heb ik het niet over die stalen flessen die 2,5 kg wegen🥺. Ik hoor het graag😊. Groetjes Ine

gebruik je al O2? zo niet dan eerst met de longarts overleggen. O2 heeft namelijk ook ernstige bijwerkingen.
en gebruik je het wel? dan zou ik met de leverancier overleggen. Er is vast n goede optie.

Login of registreer om te reageren
04-09-2022 om 16:39 uur

Beste Ine,

Veel succes met je zoektocht!

@goudvisje en @emsepems : Uiteraard is het belangrijk dat zuurstofgebruik met een arts besproken wordt, maar als ze het met Westfalen gaat bespreken, lijkt dit ook het geval te zijn. Uit eigen ervaring weet ik dat een zuurstofleverancier,… je vaak de standaard aanbiedt, waardoor het geen gekke vraag is. Zelf rondkijken kan je vaak dan nog veel gezondheidswinst of flexibiliteit opleveren.

Login of registreer om te reageren
04-09-2022 om 17:23 uur

@Tamia , ik zeg ook nergens dat ik het een gekke vraag vind, geen enkele vraag vind ik trouwens gek.
Ik vind alleen het niet erg duidelijk of zij al zuurstof gebruikt, je kunt nl altijd bellen met Westfalen, ook zonder tussenkomst longarts...
Ik weet er alles van, hoe het werkt bij Westfalen of andere leveranciers, vaak heb je bij andere voorzieningen dan de standaard sowieso een verwijzing nodig vd longarts, dus altijd handiger om te bespreken met een longarts of longverpleegkundige.

Login of registreer om te reageren
05-09-2022 om 23:44 uur

Ten eerste, dank je wel voor jullie antwoorden. Uiteraard kom ik bij de longarts vandaan en moet ik zuurstof gebruiken. Gelukkig alleen nog bij inspanning. Mag 1 tot 2 liter gebruiken. Maar om te gaan wandelen, huishouden en wandelend korfbal te doen met een zware fles is voor mij te zwaar. Vandaar dat ik vroeg voor lichte flesjes. Ik moet ook afwachten wat verzekeringstechnisch mogelijk us voor mij. Ik kom er op terug. Gr Ine

Login of registreer om te reageren