Ultra fijnstof/ionisator

15-09-2022 om 10:35 uur

Ultra fijnstof is misschien wel de reden voor talloze aandoeningen maar ik lees maar al te vaak dat de effecten nog grotendeels onbekend zijn. Er zijn geen normen hierover binnen de EU en het ontbreekt voor zover ik het kan zien aan wetenschappelijk bewijs en of onderzoek. Het kwaliteit van de lucht wat we inademen is door de jaren heen nog steeds slecht afhankelijk ook van waar je woont natuurlijk.

Mijn vraag gaat dan ook over ionisatie. Het klinkt uiterst veelbelovend voor mensen met longaandoeningen en of mensen die gewoon schoner lucht willen. De RIVM heeft hierover kort gerapporteerd in 2010. Er was toen nog teveel onduidelijk want het ontbrak aan wetenschappelijk bewijs en terzijde waren er zorgen over Ozon wat vrij zou kunnen komen tijdens het proces.
Het is inmiddels 12 jaar later maar ik zie jammer genoeg verder geen Nederlandstalige literatuur hierover. Tegenwoordig produceren deze apparaten ook geen meetbare ozon meer en sommige stellen dat ze ultra fijnstof tot 0,0007 micron kunnen aanpakken. Los van de claims van deze fabrikanten vroeg ik mij af wat tegenwoordig de ervaringen zijn van deskundigen. Jammer genoeg ook is het zelf opmeten van de waarden te duur voor de normale burger.

Zit er nou ergens een kern van waarheid in betreft ionisatie. Dit is naar mijn weten ook heel anders als een luchtreiniger met filters waar de meeste apparaten gebruik van maken waarvan de bereik rondom 0,3 micron ligt. De allerkleinste stofdeeltjes gaan dan geloof ik door de filters en wordt er eigenlijk betreft ultrafijnstof niks aangepakt.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hier ervaringen mee hebben. Vooral voor mensen met longaandoeningen lijkt het mij ook heel belangrijk of er verbetering optreedt.

Login of registreer om te reageren
15-09-2022 om 14:27 uur

Ik heb het standaard in mijn auto zitten en heb er geen last van maar stof krijg je altijd in je auto, maar nu wel minder. Filters moet je toch ieder jaar vervangen, wij hadden vroeger ook een ionisator in huis staan i.v.m. astma van de oudste zoon. Dat ding haalde toch veel stoffen eruit de filters moest je toch wel vaak schoon maken , al die app. werken op een hoge spanning anders slaat het fijnstof niet neer in het app.

Login of registreer om te reageren
16-09-2022 om 17:13 uur
Reactie op Hwess

Ik heb het standaard in mijn auto zitten en heb er geen last van maar stof krijg je altijd in je auto, maar nu wel minder. Filters moet je toch ieder jaar vervangen, wij hadden vroeger ook een ionisator in huis staan i.v.m. astma van de oudste zoon. Dat ding haalde toch veel stoffen eruit de filters moest je toch wel vaak schoon maken , al die app. werken op een hoge spanning anders slaat het fijnstof niet neer in het app.

Je hebt ook apparatuur zonder filter zoals bijvoorbeeld de LightAir IonFlow

Login of registreer om te reageren