sporten met astma

15-09-2022 om 14:57 uur

Ik weet sinds kort dat ik astma heb. Ik was weer conditie gaan opbouwen met hardlopen. Ik krijg wel behoorlijk last tijdens hardlopen (voel het in de borstkas en gaat op een gegeven moment ook wel over) maar bij zwemmen heb ik bijna geen last terwijl zwemmen volgens mijn horloge/hartslagmeter heel intensief is. Is het beter om te zwemmen dan hardlopen als je astma hebt? Of kan ik gewoon doorgaan met hardlopen?

Login of registreer om te reageren
15-09-2022 om 17:06 uur

Je kunt in principe doen waar je je goed bij voelt!
K weet t niet, maar misschien helpt een uitgebreidere warming up of evt een puf Ventolin vooraf nog?

Login of registreer om te reageren
15-09-2022 om 17:12 uur

Alle sport en beweging is goed. Voor longpatiënten geldt zelfs hoe meer hoe beter, mits binnen je grenzen uiteraard. Welke sport je doet maakt niet uit. De sport(en) die jij leuk vindt kun je gewoon doen zolang je er geen last van hebt.
Als je van chloor benauwd wordt, is zwemmen nauulijk onhandig. Net als paardrijden als je weet dat je allergisch bent voor paarden minder handig is.

Pijn in de borstkas tijdens hardlopen is voor mij herkenbaar. Het waren vooral steken, iets wat andere hardlopers soms ook hebben.
Ik liep altijd gewoon door. Het was meestal na een bepaalde tijd en ging vanzelf weer voorbij. Ik heb er nooit nadelige invloed van gehad. Niet op astma, en ook niet op andere dingen.

Veel sportplezier!

Login of registreer om te reageren
16-09-2022 om 19:45 uur

Als aanvulling op zwemmen zijn er ook chloorarme zwembaden als je hierop googelt kom je hit op een website voor eczeem en daar staan ze verspreid over Nederland zo goed als allemaal op.

En wat ik heb geleerd met revalideren is dat bewegen goed is, goede opbouw, dus wellicht langere warming-up dan je gewend bent/was. Hardlopen is zeker mogelijk met astma, natuurlijk wel voor iedereen verschillend en niet voor iedereen ook.
Het kan ook zijn dat hardlopen minder goed bij jouw lichaam past en zwemmen beter. Je kan altijd advies vragen aan een fysiotherapeut of die met jou wil kijken naar tips mbt hardlopen en kijken of het dan wel gaat of beter gaat. Het kan ook zijn dat je op vochtige dagen wellicht beter kan wandelen of fietsen en op drogere dagen beter kan hardlopen of andersom.

Astma is ingewikkeld, zit soms apart in elkaar in mijn ogen en is bij iedereen anders. Ik ken mensen die kunnen kilometers lopen en niet ver fietsen en andersom, dus het heeft ook met je spieren en belasting daarvan te maken. Wees je er bewust van dat er nog een flinke leercurve zit en je wellicht nog veel vragen zult hebben. Stel ze hier gerust, maar ook aan je behandelaar en als je een longverpleegkundige hebt kan die ook vaak heel goede adviezen geven en je helpen hoe met dingen om te gaan, waar wel rekening mee te houden etc.

En wees lief voor jezelf, soms kost opbouwen wat meer tijd dan wanneer je astma niet actief was en je het vermoedelijk ook al had en geen dag is hetzelfde. Dus luister naar je lichaam en lukt het dag 1 niet, doe die dag een stapje terug en probeer het een andere keer weer en dan gaat het misschien veel beter dan verwacht.

Succes💪🏻 Je bent sowieso goed bezig!

Login of registreer om te reageren