antibioticum en benauwdheid

06-10-2022 om 13:26 uur

ik heb voor een blaasontsteking nitrofurantoine voorgeschreven gekregen, toename benauwdheid , nu omgezet naar co-trimoxazol forte 960 mg, ook hier signifikant meer benauwd. Is hier ervaring mee ?

Login of registreer om te reageren
06-10-2022 om 20:50 uur

Ik ben allergisch voor het eerste antibioticum dat je voorgeschreven kreeg en werd er ook onder andere benauwder van en kreeg overal jeuk en uitslag. Bij mij werd het omgezet naar augmentin.

Als ik jou was zou ik weer aan de bel trekken, kan zijn dat je net voor deze allergisch/overgevoelig bent:(

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
10-10-2022 om 09:12 uur

Beste Albert Henricus

Nitrofurantoine is de eerste keuze als antibioticum bij een blaasontsteking. Het wordt heel veel voorgeschreven. Een zeldzame bijwerking is dat het een soort longfibrose kan geven, vooral bij langdurig en veel gebruik. Omdat het zo vaak voorgeschreven wordt, kom je als longarts af en toe een patient tegen die dat heeft. Na stoppen nitrofurantoine nemen de klachten weer af. Ook bij cotrimoxazol staat een soort longfibrose beschreven als zeldzame bijwerking. Dit heb ik met 10 jaar ervaring als longarts nog nooit gezien. Het is waarschijnlijker dat voor zowel nitrofurantoine als cotrimoxazol de toename benauwdheid door een gewone allergische reactie wordt veroorzaakt. Om uit te zoeken of dat echt zo is, zou je eventueel naar de allergoloog verwezen kunnen worden.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren