Meer benauwd na pneumokokken vaccinatie

11-10-2022 om 14:41 uur

Ik ben een vrouw van 63 jaar. Ik heb late onset eosinofiele astma met bronchieectasieen en obstructieve longfunctie. Mijn FEV1 was de laatste keer 29%. Uit bloedonderzoek blijkt dat 12 van de 16 onderzoeken op Pneumokokken te laag was. Heb hiervoor vorige week maandag een pneumovax injectie gekregen. Daarna is mijn benauwdheid erger geworden. Kan dit door de vaccinatie komen? Ook kreeg ik erge pijn rond mijn enkel en aan de buitenkant van mijn bovenbeen waar ik eerder een slijmbeursontsteking gehad heb. Ook meer hoesten en meer groen slijm (groen slijm heb ik al na mijn influenza A griep eind maart 2022), maar bij sputumkweek geen bacteriƫn gevonden, is keelflora.
Kan dit allemaal verergerd zijn door de Pneumokokken vaccinatie??
De laatste weken ook de Prednisolon afgebouwd en vanaf de dag van vaccinatie niet meer genomen.
Reacties zijn welkom.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
12-10-2022 om 10:21 uur

LS

In LAREB zijn de bijwerkingen van medicijnen en vaccinaties te lezen. Meestal zijn reacties op de injectieplaats het meest gemeld . Ook koorts en klachten van niet lekker voelen werden veelvuldig gemeld.
Het is echter ook aannemelijk dat het met het bekende longprobleem te maken heeft. Ik zou dit bij twijfel opnemen met uw arts, maar ben voorstander van het feit dat deze pneumokokken vaccinatie is gezet.

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren