Is emfyseem altijd copd?

16-10-2022 om 21:24 uur

Hallo,

Ik heb een vraag over emfyseem. Op mijn CT-scan kwam er naar voren dat ik mild longemfyseem heb. Echter zei mijn longarts dat dit niet niet onder copd valt. Zou het kunnen omdat het een lichte vorm heb dat zij dit "nog " niet onder copd plaats ? Als ik het opzoek staat er dat emfyseem onder copd valt, het gaat eigenlijk bijna altijd hand in hand. Ook lees ik dat emfyseem een progressieve ziekte is en dat stoppen met roken de beste behandeling is. Ik ben gestopt met roken betekent het dan ook dat er een stop is in de progressie? Of blijft de beschadiging langzaam erger worden?
Heb al meerdere biologicals geprobeerd voor mijn ernstig niet allergisch eosinofiele astma. Krijg hier alleen een allergische reactie op dus heb tot nu toe met allemaal moeten staken. Ondanks dat de eosinofiele een poos 0.00 is blijf ik benauwd en merk ik niet dat het helpt komt dit dan door de emfyseem en airtrapping die ik beidezijds heb?

Alvast bedankt,

Misss

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
17-10-2022 om 09:25 uur

beste
COPD heeft te maken met vernauwing van de luchtwegen die niet herstelbaar is, in tegenstelling tot zoals dat bij astma in principe wel is. het probleem kan vooral in de kleine luchtwegen zitten, of in het longweefsel (verdwijnen van longblaasjes met de vorming van holten, longemfyseem). vaak is er een combinatie. longemfyseem valt dus onder de verschijningsvormen van COPD. Nu kan het wel een subtiele afweging zijn of lichte afwijkingen op de CT scan voldoende zijn om daar het etiket longemfyseem op te plakken. graag hebben we daar ook de bijpassende longfunctiestoornis bij en wellicht is dat het punt van je longarts. ik lees dat er ook air trapping te zien is. dat kan bij ernstiger vormen van emfyseem optreden maar ook bij vernauwing van kleine luchtwegen die niet goed weggaat met behandelen.
geringe emfyseemafwijkingen op de ct scan kunnen wel begin van emfyseem zijn natuurlijk en stoppen met roken is dan het belangrijkste. inderdaad voorkom je dan dat het harder achteruitgaat, maar de schade die er eenmaal is herstelt niet. stoppen met roken is overigens ook heel belangrijk voor het verbeteren van astma. als de afwijkingen van emfyseem maar licht uitgesproken zijn verwacht ik niet dat je daar hyperinflatie of air trapping bij krijgt. zou dus wel kunnen zitten in kleine luchtwegziekte door COPD of door je astma.
in ieder geval is stoppen met roken het beste dat je zelf hiervoor hebt kunnen doen.

Login of registreer om te reageren