Wat betekent mijn de uitslag ct

24-10-2022 om 13:51 uur

Goedemiddag
Wat is de betekenis van mijn uitslagen
is dit kanker wat nu door me hooft speeld

Er is subtiele subpleurale reticlatie in de rechteronderkwab,
Mogelijk nog op basis van dependente atelectase.verder behoudens heel beperkt centrilobulair emfyseem in de apicale longvelden geen afwijkingen.
Normale bronchien bronchuswanden.geen gebieden met airtrapping.
normale thoracale vasculatuur enkele mediastinale lymfeklieren,met name precarinaal een iets prominente klier met 9mm korte as.
Axillair geen klieren geen pericard of pleuravocht .
Ik ben zo nerveus
Alvast bedankt

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
25-10-2022 om 11:28 uur

Ik kan me de ongerustheid wel voorstellen, maar zonder de plaatjes zelf te hebben gezien doet dit met helemaal niet aan kanker denken.
Subtiele subpleurale reticulaties en een beetje centrilobulair emfyseem zien we heel vaak, vooral bij rokers of ex-rokers.
Meestal zijn dat wat kleine littekentjes na een of andere ontsteking. Een atelectase kan daarop wijzen, maar blijkbaar is die nu verdwenen of lijkt die te verdwijnen.
De luchtwegen zien er dus normaal uit en er wordt niet gesproken van een tumor, of van vergrotingen van lymfeklieren of van vocht in de pleuraholte. Dat zijn tekenen van iets akeligs, maar dat lijkt er dus allemaal niet te zijn. En kliertjes zie je altijd wel op een scan, ook als ze niet vergroot zijn..
Hier past volgens mij geruststelling, hooguit nog eens een controle-scan over 3 tot 6 maanden, afhankelijk van hoe het er precies uitziet.

Login of registreer om te reageren
25-10-2022 om 11:36 uur

Dank u voor het snelle bericht
Ben nu wel een beetje gerust gesteld
Midden november moet ik naar arts ,hoop dat hij het positieve uitslag kan bevestigen
Hartelijkdank voor u snelle reactie

Login of registreer om te reageren