Nodus gevonden in de long

04-11-2022 om 17:54 uur

Beste arts,

Ik ben een man van 43, heb nooit gerookt, ben van kleins af aan bekend met astma en later kwamen daar bronchiëctasieën en ABPA bij. Dit is gelukkig goed onder controle. In het verleden heb ik enkele keren een longontsteking gehad. Vorige week is er een CT scan gemaakt om de stand van de bronchiëctasieën te controleren. Als vergelijk is er een CT scan van 8,5 jaar geleden. Gelukkig waren de bronchiëctasieën gelijk gebleven.

Waar ik erg van schrok is dat er een plekje gezien is, een plekje wat er 8,5 jaar geleden ook al bleek te zitten, maar destijds is me dat niet verteld. Het plekje was 2 mm gegroeid sinds de meting van 8,5 jaar gelden. De longarts zei me dat het littekenweefsel kan zijn en dat dat door de jaren heen iets kan groeien/veranderen. De groei is echter zo klein over een lange periode, dat we het verder niet hoeven te onderzoeken. Opgeteld bij het feit dat ik geen roker ben. Verder onderzoek met herhaalde scans zou meer kwaad kunnen. De longarts zei me dat 100% zekerheid niet te geven is, maar dat op basis van protocollen dit geen enkele opvolging meer behoeft. Ik heb veel vertrouwen in mijn longarts en hij heeft het me heel goed uitgelegd, ik heb hem zelfs 2 dagen na het spreekuur hier een tweede keer per telefoon over gesproken en hij heeft me nogmaals geprobeerd gerust te stellen. Maar ik ben toch erg bang geworden. Dat zit helaas erg in mijn aard. Het spookt maar door mijn hoofd dat het plekje hoe dan ook gegroeid is, en misschien zelfs pas onlangs is begonnen met groeien (?). Het is voor mij ook een vreemd idee dat een litteken zou kunnen groeien.

De tekst van de radioloog is: nodus in de middenkwab, meet nu 8 mm, was 6 mm, volume bedraagt 147 mm3, was 56 mm3, de VVT bedraagt 2295 dagen. Elders geen noduli.

Ik besef goed dat niemand me 100% zekerheid kan geven, maar hoop hier wat extra geruststelling te vinden. Ik maak me er zo ontzettend druk en bang om en tegelijkertijd weet ik dat ik niet anders kan dan de wetenschap accepteren en vertrouwen dat het goed zit. Alleen dat lukt me nog niet.

Alvast hartelijk dank.

Wilfred

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
07-11-2022 om 09:30 uur

beste wilfred
ik kan me je ongerustheid wel voorstellen. het is in het worst case scenario een zeer traag groeiend kwaadaardig plekje. dat betekent ook als het dat al zou zijn, dat de risico's voor je gezondheid erg beperkt zijn. argumenten zijn benoemd om te erkennen dat de kans dat het kwaadaardig is - en het inderdaad het worst case scenario betreft - erg klein is. als je het al een keer nog zou willen vervolgen vanwege die hele kleine kans bij een dergelijke trage groei zou je dat sowieso niet al te snel moeten doen, dat zou dan pas over een aantal jaren zijn. er komt vast nog wel eens een moment om met een ct scan de longtoestand te vervolgen en dan komt dat plekje vanzelf ook weer in beeld. als ik het zo lees kun je daar met je longarts vast wel uitkomen.

Login of registreer om te reageren