Ct scan

06-12-2022 om 20:12 uur

Hallo,
Ik wil iets vragen over een uitslag van een ct-scan. Ik werd gelijk gebeld door de afdeling, zelfde dag na de ct-scan. Ik krijg een afspraak bij de long arts. Ze wilden niet vertellen wat er was. En moet wachten totdat ik een afspraak heb. Ik maak me heel erg zorgen om dit. En duurt zo lang. Dus dacht ik even te kijken in mijn dossier. Maar ik begrijp er niks van. Kan iemand mij vertellen wat het inhoud.

CT Thorax
Verslag
Onderzoeksdatum: 01-12-2022
Klinische gegevens: Zie gescande aanvraag09-11-2022, Iets fors aspect van mediastinum suggestie van een massa aan de onderpool links hilair. Ter uitsluiting van een RIP advies CT-thorax

Indicatie / Vraagstelling: Zie gescande aanvraagIets fors aspect van mediastinum suggestie van een massa aan de
onderpool links hilair.
Ter uitsluiting van een RIP advies CT-thorax

Verslag - CT Thorax - 01-12-2022 10:01:
CT thorax tijdens IV-contrast.
Ter vergelijking X-thorax van 8/11/2022.

Gelobde consolidatie met centrale luchthoudende component, enige tractie op de locoregionale bronchi en enig begeleidend volumeverlies links perihilair in het superior segment van de LOK, maximale diameter circa 42 mm.
Verder geen suspecte pulmonale noduli of massa's.
Wisselende attenuatie longparenchym, meest waarschijnlijk bij airtrapping.
Geen toegenomen pericard effusie.
Prominente lymfeklieren beiderzijds hilair, afmetingen binnen de norm. Geen pathologisch vergrote lymfeklieren mediastinaal, periclaviculair of axillair. Degeneratieve veranderingen skelet, met gering hoogteverlies dekplaat Th12, d.d. degeneratief. Geen aanwijzing voor lytische of blastische skelethaarden.
Bovenbuik, gescand tot en met een groot deel van de lever toont normale bijnieren. Geen pathologisch vergrote lymfeklieren. Geen aanwijzingen voor focale leverpathologie.

Conclusie:
Gelobde massa superiorsegment LOK, cave onderliggende maligniteit (mglk mucineus type), minder waarschijnlijk necrotiserend infectieus. Geen aanwijzingen voor pathologisch vergrote lymfeklieren of eventuele metastasen op afstand. Airtrapping.
Consult longarts op korte termijn ter nadere analyse (en aanvullende PET-CT) derhalve geadviseerd met verwijzing naar dit verslag.

Login of registreer om te reageren
06-12-2022 om 21:06 uur

Alleen de arts mag helaas de uitslag vertellen.
Snap dat je de uitslag graag in normale taal uitgelegd wilt hebben.

Mocht het wachten je te zwaar vallen dan kun je altijd naar he huisarts met de brief van de ct scan
Sterkte hoor!

Login of registreer om te reageren
06-12-2022 om 21:34 uur

CT Thorax
Verslag
Onderzoeksdatum: 01-12-2022
Klinische gegevens: Zie gescande aanvraag09-11-2022, Iets fors aspect van mediastinum suggestie van een massa aan de onderpool links hilair. Ter uitsluiting van een RIP advies CT-thorax

Indicatie / Vraagstelling: Zie gescande aanvraagIets fors aspect van mediastinum suggestie van een massa aan de
onderpool links hilair.
Ter uitsluiting van een RIP advies CT-thorax

Verslag - CT Thorax - 01-12-2022 10:01:
CT thorax tijdens IV-contrast.
Ter vergelijking X-thorax van 8/11/2022.

Gelobde consolidatie met centrale luchthoudende component, enige tractie op de locoregionale bronchi en enig begeleidend volumeverlies links perihilair in het superior segment van de LOK, maximale diameter circa 42 mm.
Verder geen suspecte pulmonale noduli of massa's.
Wisselende attenuatie longparenchym, meest waarschijnlijk bij airtrapping.
Geen toegenomen pericard effusie.
Prominente lymfeklieren beiderzijds hilair, afmetingen binnen de norm. Geen pathologisch vergrote lymfeklieren mediastinaal, periclaviculair of axillair. Degeneratieve veranderingen skelet, met gering hoogteverlies dekplaat Th12, d.d. degeneratief. Geen aanwijzing voor lytische of blastische skelethaarden.
Bovenbuik, gescand tot en met een groot deel van de lever toont normale bijnieren. Geen pathologisch vergrote lymfeklieren. Geen aanwijzingen voor focale leverpathologie.

Conclusie:
Gelobde massa superiorsegment LOK, cave onderliggende maligniteit (mglk mucineus type), minder waarschijnlijk necrotiserend infectieus. Geen aanwijzingen voor pathologisch vergrote lymfeklieren of eventuele metastasen op afstand. Airtrapping.
Consult longarts op korte termijn ter nadere analyse (en aanvullende PET-CT) derhalve geadviseerd met verwijzing naar dit verslag.

Login of registreer om te reageren
07-12-2022 om 10:31 uur

Wat vervelend, dat je je zoveel zorgen maakt om de uitslag. Een elektronisch patiëntendossier kan handig zijn. Maar heeft ook als nadeel dat je als leek er niet altijd even veel van begrijpt. En dat dan soms meer vragen en/of stress oproept.

Je hebt je vraag ook gesteld bij het onderwerp "Vraag het de deskundige".
Soms duurt het even voordat een deskundige antwoord geeft. Zij doen dit als vrijwilligerswerk, en niet op vaste dagen of tijden, voor zover ik weet.
Daarbij zal een deskundige op dit forum ook geen diagnose stellen. Dat mag niet. Daarnaast kent hij jou en jouw context niet zoals jouw eigen arts dat wel kent. De deskundigen hier kunnen dus alleen in algemene termen uitleggen wat er staat en een idee aanreiken waarmee je verder kunt komen.

Sterkte en succes met wachten.

Login of registreer om te reageren
07-12-2022 om 10:51 uur

Wat vervelend dat u nog moet wachten en zich zorgen maakt. Geen idee wanneer uw afspraak is.
In de conclusie staat aanvullende pet-ct dit klinkt eng en mensen denken meteen aan kanker, zelf heb ik er 2 gehad zonder enig vermoeden van kanker. Ze kunnen veel meer dingen erop zien dan alleen kanker, ook ontstekingen bijvoorbeeld die wellicht anders tonen op een ct-scan. De longarts zal u dus vermoedelijk ook niet direct kunnen vertellen wat het is, maar mogelijk nog onderzoeken doen, waaronder die PET-CT.

Wat u kunt doen is;
1: uw huisarts bellen voor een afspraak en daar alvast informatie vragen over de uitslag, die heeft kennis van deze taal.
2; de longpoli bellen en uw zorgen vertellen en vragen of een longarts u tijdens het wachten op de afspraak alvast te woord kan staan. Ik weet wel dat de longartsen vol zitten, maar wellicht kunnen ze u op deze manier toch iets helpen.

Overigens heb ik zelf in mijn directe omgeving met kanker te maken gehad. Daarbij werd diegene in een dag doorgestuurd naar de oncoloog en kwam het door iets wat op een standaard mammografie gezien was en wisten ze nog niet zeker of het kanker was of goedaardig.
Mijn ervaring is dat ze bij vermoeden van kanker heel snel handelen om mensen uit de onzekerheid te halen en er zo snel mogelijk bij te zijn qua behandeling. Hopelijk geeft dit u wat steun.

Sterkte met het wachten en ik hoop voor u dat alles snel duidelijk is en alles meevalt💖

Login of registreer om te reageren
07-12-2022 om 12:57 uur

Ik wil je vooral sterkte wensen met wachten , dat is nu het ergste en dat snap ik goed, hier online zul je echt geen duidelijk antwoord kunnen krijgen, dat kan ook niet , ook de artsen hier zullen dit overlaten aan je eigen arts, eerst volgt er nog een petscan dus er is niets wat al met zekerheid gezegd kan worden denk ik.
Beste is je huisarts te bellen en eerlijk je zorgen te vertellen wat je in je dossier hebt gelezen.
Waarschijnlijk kan hij of zij je of geruststellen of iets meer uitleggen.
Sterkte en hoop snel voor jou een goede uitleg of uitslag.
🍀

Login of registreer om te reageren