Pijn in de rug bij ademen - Beantwoord -

29-08-2011 om 21:26 uur

Ik ben 39 jaar en al vanaf baby heb ik astmatische bronchites. Ik gebruik 2x seretide. Vanmorgen werd ik wakker met pijn links achter in mijn rug. Deze pijn was met name bij het diep inademen, bij lachen, hoesten. Als ik plat lig voel ik niets, maar als ik op mijn rechterzij lig voel ik het steken bij het ademen. Ook lijkt het alsof er ik dan bij het ademen een beetje brommend geluid hoor in mijn longen. Ik voel me dus ook een stuk benauwder dan normaal. Het lijkt alsof daar een beetje griepverschijnselen bij komen. Ik heb nu een warm gevoel, maar straks lag ik beetje te rillen. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
30-08-2011 om 17:38 uur

Beste Carlo,

Het zou goed kunnen dat je pijn hebt tgv de spieren in je borstkas of pijn tgv prikkeling van het longvlies. Bij een virusinfectie zoals een griep kan dat goed voorkomen. Een griep moet je uitzieken. Je kunt wel meer last krijgen van je astma tgv de griep. je kunt tijdelijk je seretide ophogen om meer ontstekingsremmers binnen te krijgen om dit tegen te gaan. Maar ik zou je vooral willen adviseren om naar je huisarts te gaan als je je ziek en benauwd blijft voelen.
Beterschap,
hartelijke groet
Jeanine Antons, longarts

Login of registreer om te reageren
02-09-2011 om 07:51 uur

Bedankt voor uw reactie. Ben blij dat ik ook echt naar mijn eigen lichaam heb geluisterd, dit omdat het niet bij mijn eigen 'astma beeld' paste. Eergisteren reeds naar de huisarts geweest en gelijk doorverwezen naar het ziekenhuis voor longfotos en bloedprikken. Gisteren de uitslag en gelijk weer naar het ziekenhuis. Opnieuw longfoto's en bloedprikken en vervolgens een CT Scan. De uitslag bleek een longembolie. Dus nu aan de anti-stollingsmiddelen. Vannacht wel weer veel pijn gehad en heel weinig geslapen. Kijken hoe het vandaag gaat. Maandag komt dan de trombosedienst.

Login of registreer om te reageren
02-05-2012 om 20:12 uur

Nog even een extra aanvulling op mijn eerdere berichten. Uiteindelijk bleek na 1 1/2 week toch geen longembolie. Ondanks de zware medicatie werd ik steeds zieker en werd de koorts hoger. Er bleken 2 abcessen te zitten in mijn linkerlong. Dat is vervolgens via drainage en 2 maanden 2 soorten antibioticakuren verholpen. 2 weken ziekenhuis en daarna heel rustig weer proberen het leven op te pakken. Nu bijna 8 maanden verder ben ik bijna 90% aan het werk. Nog wel regelmatig moe. Wat ik mee wil geven: luister echt naar je lichaam. Als je het zelf niet vertrouwt, dan klopt het waarschijnlijk ook niet. Jij kent je lichaam zelf het beste.

Login of registreer om te reageren
02-05-2012 om 20:14 uur

Dat is pittig geweest zeg!!

Fijn dat t nu weer redelijk gaat, maar dat heeft wel veel tijd gekost!

Inderdaad zie je maar weer dat je zelf je lichaam t beste kent en weet dat iets niet pluis is!

Beterschap, hopelijk zijn de laatste 10% werken ook nog mogelijk!

Login of registreer om te reageren
12-12-2023 om 18:42 uur

Hoi, 

Ik ben 21 jaar en verder voor zover ik weet helemaal gezond, ik maak mij een beetje zorgen, sinds september ben ik ineens kortademig, (alsof ik niet meer normaal kan ademen) en steeds lucht te kort kom. Zelfs praten of een liedje mee zingen lukt niet meer zonder pauze’s. Ik heb aan de rechter achterkant van mijn rug wat pijn, precies ter hoogte van mijn rechterlong (ongeveer het midden) het enige wat een beetje verlichting geeft is om een tennisbal op desbetreffende plek te zetten en heen en weer te bewegen (hier word het ademen overigens niet beter van) maar de druk neemt wat af. Ik heb bloed laten prikken en longfoto’s laten maken maar daar is niks geks uit gekomen, enkel “lichte scoliose “ ik heb de dokter gevraagd om een longfunctie onderzoek, dit omdat mijn moeder is overleden aan COPD en ik las dat dit erfelijk kan zijn? Klopt dit? Ik maak me zorgen omdat het ademhalen inmiddels niet beter is geworden (we zijn nu december) ik heb dit uit het niets gekregen zo ineens was het er, fysio helpt het even te verlichten maar de ademhaling word er niet anders van… is hier iemand die denkt “ o dat kan het zijn?” 

Login of registreer om te reageren
13-12-2023 om 09:12 uur

Beste Michelle,

Je stelt je vraag onder een oud topic uit 2011. Als je een vraag aan een arts wilt stellen zul je een nieuw topic aan moeten maken. Dit kun je doen bij de deskundigen. 

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren