hoesten, hoesten en nog eens hoesten!!!

22-11-2011 om 15:19 uur

Hebben een kind van bijna 12 wat alleen maar hoest, vooral in de ochtend is de hoest fors. Inmiddels KA bezocht en er zijn diverse onderzoeken verricht. Uitkomst: IgE waarde in bloed sterk verhoogd, hiervoor Aerius voorgeschreven gekregen, Longfunctie was 100% (na inname Ventolin nog 7% verbetering). Aan de belijning in de LF is volgens de KA te zien dat er wel degelijk astma speelt! Voorgeschreven medicatie 2 x daags 1 puf Foradil – 2 x daags 1 puf Qvar en Aerius, wat hij nu zo’n 3 weken gebruikt. Toch neemt, ondanks de voorgeschreven medicatie, het hoesten niet af. Ik heb begrepen dat de Qvar zo’n week of 2 nodig heeft eer het zijn werk doet, maar dat Foradil toch wel redelijk snel iets zou moeten doen. Ben ik te ongeduldig, of is dit weer een teken dat de medicatie niets doet? Hij heeft inmiddels in de afgelopen 2 jaar alle soorten puffers al zo’n beetje gebruikt, omdat het vermoeden steeds naar boven kwam dat we hier te maken hebben met een jongetje met astma, wat nu bevestigd is dat het dus zo is.

Ik maak me wat ongerust, omdat ik gevoelsmatig het idee blijf houden dat we weer niet op het juiste spoor zitten. Zijn er hier misschien meer mensen die hun hoest met puffers niet weg of onder controle krijgen?

Groetjes Els

Login of registreer om te reageren
22-11-2011 om 21:16 uur

Els, wat een ellende dat dat hoesten niet ophoudt met al die puffers! Ik las in een ander topic dat je je zorgen maakt over een bacterie bij je andere zoon en zo heb je wel veel zorgen aan je hoofd.

Ik denk dat het altijd belangrijk is op je gevoel te vertrouwen. Als je niet het idee hebt op het juiste spoor te zitten dan moet je echt verder speuren. Ontzettend veel sterkte!!

Login of registreer om te reageren
23-11-2011 om 00:02 uur

@ Mariad: Dank je! Vandaag met de oudste de LA bezocht en hij wordt binnenkort opgenomen in het ziekenhuis voor een bronchoscopie onder narcose. Verder wordt nogmaals onderzoek gedaan naar CF (ivm de pseudomonas). Ook opnieuw cortisol en trilhaar onderzoek. Allemaal weer spannend!

Ook is ons geadviseerd de jongste te laten testen op de bacterie pseudomonas en CF, zeker gezien de aanhoudende klachten en het ziektebeeld van zijn broer.

We blijven positief, al valt dat mij nu even zwaar!  :?

Login of registreer om te reageren
23-11-2011 om 09:07 uur

Wat een ellende en spanningen zeg  :'( !  Mijn zoon heeft enkele jaren geleden ook zo'n CF onderzoek gehad (vond ik ook erg spannend) maar het was het gelukkig overduidelijk niet.  Ik hoop dat de bronchoscopie wat oplevert want je moet gewoon weten wat er aan de hand is. Het is toch geen doen voor jullie zo!!

Hebben ze ook kinkhoest e.d. al uitgesloten? Je weet het maar nooit.

Inderdaad positief blijven Els al is het moeilijk. Jouw jongens boffen in ieder geval enorm met hun moeder die zo voor hun inzet.

Login of registreer om te reageren
23-11-2011 om 09:19 uur

Hai Els,

sterkte met je zoons en ik duim voor julie, dat ze geen CF hebben. Wat is pseudomonas? En hoe kom je daaraan (en weer af!)?

Weet je al wanneer je oudste voor de bronchoscopie moet?

liefs, janna

Login of registreer om te reageren
23-11-2011 om 09:22 uur

@ Mariad: Kinkhoest is uitgesloten! Het is de 3e keer dat CF word getest, de kans is ook minimaal. Maar het feit dat er door deze bacterie toch weer onderzoek naar wordt gedaan brengt spanning met zich mee. De arts heeft uitgelegd dat door middel van een bronchoscopie veel onderzocht kan worden en op deze manier van de longen het beste beeld verkregen wordt. Dat hij ingewikkeld astma heeft is al jaren een gegeven, maar dat hij nu belast is met deze bacterie baart ons enorme zorgen. We wachten het maar even af. Er wordt spoed achter gezet door de arts, dat voorkomt hopelijk dat we te maken krijgen met lange wachttijden.

Al zijn de jongens mijn vechtlust af en toe meer dan zat, zullen zij mij later dankbaar zijn. De oudste is 15 een regelrechte puber, haha dan doe je als moeder soms maar weinig goed in hun ogen  ;)

Groetjes Els

Login of registreer om te reageren
23-11-2011 om 10:01 uur

Hai Janna,

Pseudomonas is een welbekende ziekenhuis bacterie. Voor zover ik heb begrepen is het een bacterie die chronisch kan worden en daardoor veel ellende kan veroorzaken. Over het algemeen is deze bacterie alleen gevaarlijk voor CF en COPD patienten en dit is ook de groep waar deze bacterie op de longen het meest voorkomt. Dit is wat ik van de arts heb begrepen, dus heb de wijsheid niet zelf in pacht! Deze bacterie is resistent voor heel veel AB en is alleen te behandelen met agressieve AB uit, zoals ze dat noemen, de reserve groep. Hoe onze zoon aan deze bacterie is gekomen is ons niet duidelijk. Het is wel zo dat hij erg veel in ziekenhuizen komt en klinieken waar zich ernstige longpatienten bevinden, wij vermoeden dat hij het daar ergens heeft opgelopen. Hoe kom je er vanaf? Hopelijk met deze 2 weken durende AB kuur en mocht dit niet lukken dan hebben wij begrepen dat er AB via het infuus toegediend wordt.

Ons is toegezegd dat er alles aan gedaan wordt er zorg voor te dragen dat de bronchoscopie voor de kerst gedaan word, dat kan volgende week zijn maar ook pas over 3 weken. Het wordt een opname van een paar dagen, waar naast de bronchoscopie gelijk nog meer onderzoeken worden gedaan, allemaal weer erg spannend.

Over de jongste maak ik mij minder zorgen, die is verder niet ziek, komt alleen ondanks al zijn medicatie niet van het hoesten af. Maar gezien het ziektebeeld van zijn broer is het volgens de arts toch verstandig ook bij hem een en ander uit te sluiten.

Groetjes Els

Login of registreer om te reageren
23-11-2011 om 10:36 uur

Jeetje Els, Wat slopend moet al dat spannende afwachten zijn. Heel veel sterkte ik hoop dat je snel uitsluitsel zult krijgen

groetjes  linda

Login of registreer om te reageren
23-11-2011 om 16:41 uur

Ook hier van mij even een dikke knuffel, want het valt allemaal niet mee bij jullie!! sterkte!
k Ga je gauw mailen hoor!
dikke kus

Login of registreer om te reageren
23-11-2011 om 23:34 uur

Sterkte Els, hopelijk weten jullie gauw meer! Bedankt voor de uitleg trouwens, heel vervelende bacterie, zo te horen!

Liefs, janna O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+

Login of registreer om te reageren
24-11-2011 om 08:52 uur

Ik heb ook nog nooit van deze bacterie gehoord. Wat ellendig toch dat je zoon dat mogelijk heeft opgelopen terwijl natuurlijk de bedoeling was dat hij van de opname zou opknappen.
Ik hoop dat je zoon snel opgeroepen wordt zodat er hopelijk meer duidelijk wordt.
Heel veel sterkte!!!!

Login of registreer om te reageren