Uitleg longfunctiewaarden

25-04-2012 om 20:51 uur

Beste longarts,

Ik heb een brief gekregen van mijn fysiotherapeut van de longrevalidatie als overdracht voor de fysiotherapeut waar ik hierna ga sporten. Daar staan ook allerlei waarden in van mijn longfunctie. Omdat ik erg nieuwsgierig ben wil ik graag weten wat alles betekend en wat het voor mij nou concreet inhoudt. Ik heb op internet gezocht maar het is erg lastig te vinden omdat veel afkortingen waarschijnlijk net even iets anders zijn dan normaal. Een afspraak bij mijn longarts/longverpleegkundige heb ik pas over ongeveer een maand.

Ter informatie, ik ben een vrouw van 25 jaar met allergisch astma (allergie voor huisstofmijt, boom-, gras- en kruidenpollen). Ben net klaar met poliklinische longrevalidatie (12 weken) en gebruik als medicatie 4x2 Foster 100/6, 1x1 Singulair 10 mg, 2x1 Nasonex, 1x1 Aerius 5 mg en zo nodig Atrovent 20 of Ventolin 100 (sowieso voor/na sporten). Mijn astma is niet (nog) niet stabiel.

De waarden in de brief zijn:
FEV1: 2,74 (=79% ref.)
FEV1/SVC: 79%
DLCO/VA: 1,89 (=103% ref.)
Pi max: 5,1 (=57% ref.)

Ik ben erg benieuwd naar uw uitleg en interpretatie :)

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
26-04-2012 om 09:12 uur

Als je longfunctie hebt gedaan vind ik eigenlijk dat je met degene die het onderzoek bij je doet moet bespreken wat de bevindingen zijn. en op internet kun ej ook vanalles vinden. Dat terzijde

FEV1 = de hoeveelheid lucht die je in 1 seconde uitblaast. Bij vernauwde luchtwegen is dat verlaagd. wordt uitgedrukt in liters / sec, en wordt vergeleken met een referentielijst (normale mensen) FEV1 hoort boven de 80% van de voorspelde waarde te zijn
SVC of VC = vitale capaciteit =  de hoeveelheid lucht die je uitblaast
FEV1/VC = ook een maat voor luchtwegvernauwing. hoort > 70% te zijn
DLCO = diffusie, de mate waarin de long zuurstof kan opnemen. kan verlaagd zijn bij emfyseem of longfibrose
DLCO/VA - diffusie gecorrigeerd voor het longvolum. moet > 80% van voorspeld zijn
P1 max = de maximale inspiratoire druk, hoe hard je kunt inademen. Lastige test, veel variatie, eigenlijk onbetrouwbaar. 57% lijkt wat laag, maar heeft vaak te maken met het feit dat je techniek misschien niet optimaal was

Kortom: normale spirometrie, geen luchtwegvernauwing
normale diffusie
Dubieus verlaagde inspiratoire druk, maar wat je daarmee moet vraag ik me af

groet

Frans Krouwels

Login of registreer om te reageren