Dunne huid/blauwe plekken

19-01-2013 om 19:09 uur

Ik vraag me af of jullie ook zo'n dunne huid en snel grote blauwe plekken hebben. Ik gebruik Symbicort en spiriva en een heel enkele keer ventolin.
Als ik ergens aan stoot wat een heel klein beetje scherp is b.v. gisteren een kartonnen doos, dan heb ik een plek op m'n arm waar het vel helemaal opgestroopt is en heel donker blauw. Soms is het niet stuk maar wel helemaal blauw. Het ziet er niet uit maar daar is nog wel mee te leven , ik vind het ook eng. Als het door de medicijnen komt , ik gebruik ze nu 3 jaar , wat blijft er dan aan vel over als ik ze nog 3 jaar gebruikt.  :'(

Login of registreer om te reageren
19-01-2013 om 19:23 uur

Ik herken dit maar al te goed! En ik ben er niet blij mee. Ik heb al een aantal lelijke winkelhaken opgelopen door een onbenullig stootpartijtje.
De HA zegt dat het door m'n leeftijd komt, ik ben 67, maar ik geloof hem/haar gewoon niet.
Ik gebruik ook symbicort, daarvoor seretide, en het is iets van de laatste paar jaar.
Ik vraag me af of er wat aan te doen is....
Oma Akke

Login of registreer om te reageren
19-01-2013 om 19:36 uur

Ik gebruik ook symbicort en ik herken het probleem ook maar al te goed!
Soms stoot ik zachtjes tegen iets aan en heb ik gelijk een dikke blauwe plek. Eén keer was ik tegen een bureau aangelopen (de punt), gelijk een blauwe plek van minstens 5x5. En dan knalde ik er nog niet eens hard tegenaan!

En ik vraag me ook af of er wat aan te doen is. Het is bij mij niet erger geworden in de tijd dat ik het gebruik (nu zo'n 2.5 jaar).

Login of registreer om te reageren
19-01-2013 om 19:50 uur

Ik heb het vooral erg in periodes dat ik prednison in onderhoud gebruik. Maar waarschijnlijk kunnen corticoïden in lagere dosissen ook al deze neveneffecten hebben als je er gevoelig aan bent.

Login of registreer om te reageren
19-01-2013 om 20:14 uur

ik gebruik ook symbicort en spiriva.
Ook vlug blauwe plekken en een dunne huid.
Het ziet er af en toe niet uit.
Het laatste jaar nog vlugger omdat ik er ook nog bloedverdunners bij slik.

                    grrrrrrrrr  bessie  :W :W :W :W

Login of registreer om te reageren
19-01-2013 om 23:36 uur

Ik ben nog eens gaan surfen en kwam eenzelfde gesprek tegen op het forum van een paar jaar geleden, een arts verteld daar dat het inderdaad een gevolg van de ontstekingsremmer kan zijn, ook op het web kwam ik de blauwe plekken en dunne huid vaak tegen maar nergens een oplossing.
http://www.longforum.nl/index.php?action=printpage;topic=1843.0

Als ik weer naar m'n longarts moet zal ik het met haar bespreken.

Login of registreer om te reageren
20-01-2013 om 10:10 uur
Reactie op tara

Ik ben nog eens gaan surfen en kwam eenzelfde gesprek tegen op het forum van een paar jaar geleden, een arts verteld daar dat het inderdaad een gevolg van de ontstekingsremmer kan zijn, ...

Echt waar? Dat verklaart wellicht dat mijn fysiotherapeut in september ook over mijn blauwe plekken begon, ik kon me niets herinneren ... Interesseerde me ook niet veel, ik kwam voor mijn knie.

By the way, weer onder een COPD-topic, waar ik me niet zo thuisvoel met mijn astma. Zijn de topics voor medicatie voor astma en COPD zo verschillend?

Login of registreer om te reageren
20-01-2013 om 10:55 uur
Reactie op abo

Echt waar? Dat verklaart wellicht dat mijn fysiotherapeut in september ook over mijn blauwe plekken begon, ik kon me niets herinneren ... Interesseerde me ook niet veel, ik kwam voor mijn knie.

By the way, weer onder een COPD-topic, waar ik me niet zo thuisvoel met mijn astma. Zijn de topics voor medicatie voor astma en COPD zo verschillend?

Misschien kun je een topic blauwe plekken en astma openen :)

Login of registreer om te reageren
22-01-2013 om 13:44 uur
Reactie op abo

By the way, weer onder een COPD-topic, waar ik me niet zo thuisvoel met mijn astma. Zijn de topics voor medicatie voor astma en COPD zo verschillend?

Ik ben altijd weer verbaasd als ik lees dat bij iemand COPD is gediagnosticeerd en dat die persoon dan een combi inhalatiemedicijn heeft gekregen.
Mijn ha adviseert bij COPD doorgaans Serevent i.p.v. Seredite als eerste langwerkende luchtwegverwijder als Ventolin/Salbutamol niet meer volstaat.
Volgens de NVG richtlijnen bij COPD heeft een ontstekingsremmer weinig nut bij COPD-patiënten, tenzij deze persoon ook astma heeft of nog maar weinig weerstand heeft. De ontstekingsremmer (corticosteroïden) hebben invloed op het verdunnen van de huid, waardoor deze kwetsbaar wordt. De bloedvaatjes komen dichter onder de huid te liggen. Een zelfde waarschuwing is ook altijd te vinden op zalfjes waarin corticosteroïden verwerkt zijn. Ook schimmelvorming ontstaat doorgaans door het gebruik van een ontstekingsremmer.
Als het de huid dunner maakt, maakt het – mijns inziens - ook de longen dunner en kwetsbaarder. Dat is voor mij ook de reden om het gebruik daarvan zo lang mogelijk uit te stellen. Uiteraard is dit een probleem voor astmapatiënten, die juist baat hebben van dit middel.
Zoals in een ander topic eerder vermeld, hebben astmapatiënten meer baat bij ontstekingsremmers en COPD-patiënten bij luchtwegverwijders.

Login of registreer om te reageren
23-01-2013 om 10:02 uur
Reactie op Clasina

Ik ben altijd weer verbaasd als ik lees dat bij iemand COPD is gediagnosticeerd en dat die persoon dan een combi inhalatiemedicijn heeft gekregen.
Mijn ha adviseert bij COPD doorgaans Serevent i.p.v. Seredite als eerste langwerkende luchtwegverwijder als Ventolin/Salbutamol niet meer volstaat.
Volgens de NVG richtlijnen bij COPD heeft een ontstekingsremmer weinig nut bij COPD-patiënten, tenzij deze persoon ook astma heeft of nog maar weinig weerstand heeft. De ontstekingsremmer (corticosteroïden) hebben invloed op het verdunnen van de huid, waardoor deze kwetsbaar wordt. De bloedvaatjes komen dichter onder de huid te liggen. Een zelfde waarschuwing is ook altijd te vinden op zalfjes waarin corticosteroïden verwerkt zijn. Ook schimmelvorming ontstaat doorgaans door het gebruik van een ontstekingsremmer.
Als het de huid dunner maakt, maakt het – mijns inziens - ook de longen dunner en kwetsbaarder. Dat is voor mij ook de reden om het gebruik daarvan zo lang mogelijk uit te stellen. Uiteraard is dit een probleem voor astmapatiënten, die juist baat hebben van dit middel.
Zoals in een ander topic eerder vermeld, hebben astmapatiënten meer baat bij ontstekingsremmers en COPD-patiënten bij luchtwegverwijders.

Hallo Clasina,
Vind je het goed als ik dit stuk van jou kopieer en als vraag bij de artsen op dit forum plaats, wat ik weet van mijn artsen en overal lees is wat jij schrijft helemaal nieuw voor mij en kan dit heel veel onrust geven. Zelf er over doorpraten heeft niet zoveel zin omdat ik geen arts ben en jij, neem ik aan, ook niet.
Ik hoor graag van je

Login of registreer om te reageren
20-01-2013 om 08:23 uur

Ook hier nog iemand die snel blauwe plekken heeft
Maar sinds de zomer gebruik ik ook nog eens bloedverdunners, nu nog eerder blauw dus

Login of registreer om te reageren