Doodziek van wiet

27-11-2013 om 21:08 uur

Hallo Allemaal,

Ik heb intrinsieke astma en dit jaar werd ik doodziek van de wietlucht die mijn nieuwe bovenbuurman(Dhr. M. L.) steeds meer verspreidde en waarvoor mijn gevoeligheid toenam. Hij rookt pure wiet met vermoedelijk een hoog THC gehalte. Verder zijn er nog meer irritaties daar hij ieder jaar per ongeluk expres zijn was in mijn tuintje laat waaien, dat dagen laat liggen en vervolgens contact met me zoekt via mijn zijdeur, tuindeur of me via mijn achterpad plots benaderd. Hij vertikte het om, ondanks herhaaldelijk verzoek, keurig aan te bellen bij het belbord. Hij schendt mijn privacy! Hij kan niet tegen een afwijzing, is zeer opdringerig en niet vies van intimidatie. Neemt niet weg dat de wietrook voor mij het ziekmakendste was. Die lucht kwam binnen via het ventilatiekanaal of zodra het mooi weer is via mijn raamrooster/open raam omdat hij dan dagelijks op het balkon blowt. Meestal rookt hij meerdere jointjes per 24h, in het bijzonder voordat hij gaat slapen. Voor mij houd dat in dat ik tijdens mijn slaap de rook inhaleer en dan rond 03.00u kotsmisselijk, met rommelende darmen, maagpijn, slijm in mijn keel, knallende koppijn, rode oogranden en benauwd wakker word.
Mijn ervaring is dat er met hem niet valt te communiceren. Als ik hem vroeg of dat hij niet door het raampje aan de andere kant van de woning wilt blowen dan wilt hij niet weten dat hij daar een raampje heeft. Hij heeft daar zelfs een Frans balkon! Desondanks wilt hij perse op het grotere balkon blowen terwijl de rook dan in de slaapkamers van andere bewoners trekt. Ik heb hem laten weten dat ik astma heb. Hij kan niet luisteren en beweerde dat het roken van pure wiet goed is voor de longen. Er zit juist veel meer teer in dan in een cigarette. Bovendien is het geen wiet uit gecontroleerde teelt en kunnen er talloze schimmels en bacterien in zitten. Een ding is in ieder geval zeker: ik word er doodziek van!
Ik heb na verschillende pogingen om het met deze bovenbuurman onderling op te lossen juridische hulp ingeschakeld. Het huurcontract werd doorgespit en de verhuurder(T) is verantwoordelijk voor mijn woongenot. Ik ben overlastmeldingen gaan doen zodat er dossiervorming ontstaat. Ondanks dat ik gewaarschuwd was door (ex)wijkgenoten was de wijze waarop de woningbouwvereniging met die meldingen omging een koude douche voor me. Niet mijn bovenbuurman doch ik ben hun probleem!
Terwijl ik geen nachtrust meer had en doodziek werd moest ik wekenlang er achterheen bij de wijkbeheerder Dhr. B v/d H. Hij ondernam niets en ik kon al die tijd niet functioneren, een driedubbele dosis longmedicatie hielp niets. Er werd geen THC meting in mijn woning gedaan! Zoals ik had verwacht wilde mijn bovenbuurman niet meedoen met buurtbemiddeling. Pas na een paar maanden ging de wijkbeheerder samen met de wijkadviseur, Mevr. A v D, in gesprek met mijn bovenbuurman. Hij herkende zich niet in alles wat ik had gezegd. Logisch! Bovendien is hij een wolf in schaapskleren. Hij zei zelfs dat hij speciaal voor mij in het park was gaan blowen. De dreigtekening(o.a. ontplofte bom) die hij op de achterkant van mijn fatsoenlijke brief had gemaakt en terug in mijn brievenbus deed kwam niet ter sprake. Hij zou voortaan wasknijpers gaan gebruiken! Verder deden ze een amateuristisch "buurtonderzoek" wat inhoud dat ze enkele bewoners van de flat tijdens de zomervakantie spraken. Die wisten van de dreigtekening en zeiden dat ze niet betrokken wilde worden bij deze zaak(T maakte het persoonlijk). Tegen mij hadden deze mensen geklaagd over de wietrookoverlast en ze slapen met hun slaapkamerraam dicht. Nu deden ze alsof er geen wietrookoverlast was. Ik stond er dus helemaal alleen voor. De bewoners die niet thuis waren kregen een kaart in de bus en konden reageren doch een dag nadat ze die antwoordkaart kregen werd dat "buurtonderzoek" al afgerond! Mensen verderop in de straten werd niets gevraagd terwijl die graag wilde getuigen over de wijze waarop mijn bovenbuurman over zijn balkon hangt om in mijn tuin te gluren. De wijkadviseur sloot het af en schreef me dat er helemaal geen sprake was van wietrookoverlast. Dat ik iemand die, af en toe een blowtje rookte, niet mocht betichten als een verslaafde(hij blowt dagelijks!). Het was niet objectiveerbaar en andere bewoners hadden geen last(nee, zij hebben niet mijn astma en werden bang). Dhr. M. L. had gezegd dat hij voortaan buiten blowt(alsof het eeuwig zomer is). A. v. T. deed alsof ze begreep dat ik het hier moeilijk mee had en verwees me naar het algemeen maatschappelijk werk(wat heb ik daar te zoeken?). Ze had wel moeite gedaan om met mijn bovenbuurman kennis te maken doch niet met mij(onpersoonlijk). Ik kreeg ook nog een brief over een volgende wietrookoverlastmelding van me en daarin schreef A v T(wijkadviseur) me dat het voortaan alleen maar ter kennisgeving werd aangenomen en ze er inhoudelijk niets meer mee gingen doen omdat ze alles hadden afgehandeld! Machtsvertoon vond ik dat! Ik voelde me niet serieus genomen.
Ik had mijn verhaal gedaan bij het juridisch loket en daar vinden ze de wijze waarop de woningbouwvereniging(T) hiermee omgaat een vorm van onderdrukking van mensen die afhankelijk zijn van sociale woningbouw. Ze schuiven veel verantwoordelijkheden af. Ik kreeg een advocaat toegewezen doch moet dan wat bij betalen. Dan nog hebben de meeste advocaten er niet veel zin in om een zaak te beginnen tegen T omdat het meestal vechten tegen de bierkaaij is. Dat geld en die tijd kan ik beter besteden aan een verhuizing. Ik liet het er dus bij, dat vindt T altijd het prettigste ook op ander gebied. Zowel de wijkbeheerder als de wijkadviseur kozen partij voor mijn blowverslaafde bovenbuurman. Ik weet van een bewoner dat de wijkbeheerder bij het "buurtonderzoek" zelfs heeft gezegd dat meneer M. L. blowt op medische basis om rustig te blijven. Over mijn astma werd niets gezegd! Bovendien blowt M. L. niet op medische basis. Mensen die op doktersrecept mediwiet(geregistreed bij het CBG) krijgen zijn ernstig ziek(o.a. kanker, aids, Gilles de la Tourette, dwarslaesie, MS) en ze zetten er thee van of gebruiken een vernevelaar omdat roken schadelijk is. Om rustig te blijven en te kunnen slapen daar zijn een hoop andere reguliere/alternatieve medicijnen(o.a. diazepam, valium, temazepam, kamillethee, valeriaan) voor. Mocht dergelijke medicatie niet werken(die kans is klein) dan zou blowen mogelijk een uitkomst kunnen bieden. Dan kan men toch ook rekening houden met mensen die iets anders mankeren zoals astma?!
Ik heb het geluk dat een technisch beheerder van T wel een luisterend oor voor me was. I.t.t. de wijkbeheerder en wijkadviseur ruiken verschillende technici wel de wietrook die M. L. verspreid. Ik heb een extra afzuigventiel in mijn ventilatiekanaal gekregen en een zwaardere motor. Zolang M. L. niet meer op zijn balkon blowt kan ik slapen en in mijn tuintje zitten. Verder heb ik op mijn slaapkamer voor alle zekerheid een A.F luchtreiniger staan. In mijn woonkamertje een luchtreiniger van S waarvan het filter vaak moet worden vernieuwd. Ik heb sindsdien geen wietrookoverlast meer. Ik ben soms wel bang dat mijn bovenbuurman in het voorjaar weer in herhaling valt. Ik doe nu mijn verhaal omdat het me opviel toen ik zo ziek was dat er weinig te vinden is over de gevolgen van ongewenst meeblowen in het bijzonder voor astmapatienten. Mijn ervaring is dat je er behoorlijk alleen voor komt te staan.

Login of registreer om te reageren
27-11-2013 om 21:40 uur

Ik kan boeken schrijven van dingen die tegenvallen en waardoor je alleen komt te staan. Tot er 1 zot is die het zich wel wil aantrekken.
Begrijp je machteloosheid heel goed en wens je er nog veel succes met!

Login of registreer om te reageren