Iedere dag slijm ophoesten

17-06-2013 om 12:37 uur

Goedemiddag,

Laat ik mij even voorstellen, mijn naam is Peter, een maandje geleden 18 geworden, nooit gerookt, gedronken etc., Ik heb nu al ongeveer een half jaar lang, dat ik iedere ochtend dik, kleverig, (licht) groen slijm ophoest, alleen heb ik er een hele tijd niet bij stilgestaan dat ik dat nagenoeg iedere ochtend op hoestte. En zodra het eruit is, heb ik weinig tot geen klachten meer voor de rest van de dag. Heb in mijn vroegere jeugd (jaar of 10 zal ik geweest zijn) ook een keer bronchitis gehad, en later op de middelbare school ook nog eens. Ook bij de dokter langs geweest, maar heb niet het gevoel dat ze echt weten wat er aan de hand is, destijds heb ik ook termen als bronchiale hyperreactiviteit en astma horen vallen, ook oa een bloedtest gehad, foto van de longen, daar kwam allemaal niks bijzonders uit. Maar wat mij verbaasd, is dat ik na het ophoesten van het slijm verder op de dag geen klachten meer heb.

Ook heb ik wel eens gelezen dat er een verband bestaat tussen eczeem en astma(tische klachten), ik heb toen ik nog erg jong was heel wat ellende gehad met eczeem en bijnierschorshormoonzalf. Wat me nu opvalt is dat het deze winter weer plekken terug kwamen, die tevens nu weer weg beginnen te trekken met de komst van de zon. Heb nu voornamelijk last van seborroïsch eczeem bij de neusvleugels.

Afgelopen maand voor de zekerheid bij de dokter langs geweest, er was weinig gerinkel en gerammel te horen bij het zuchten, dat is ten tijde van de bronchitis wel anders geweest uiteraard. Heb ook begin Juli een longmeting.

Maar ik merk dat ik einde raad begin te raken, vooral gezien mijn leeftijd en de klachten.
Zou iemand mij een beetje kunnen ondersteunen?

Groeten, Peter

Login of registreer om te reageren
17-06-2013 om 16:20 uur

Hoi Peter,

Ik zelf ben ook 18 en heb sinds een half jaat een behoorlijke ontregeling van mijn astma. Ook ik heb eczeem die maar blijft jeuken. Inmiddels heb ik een longarts, met mijn huisarts kwam ik al helemaal niet verder. Zij wilde me niets voorschrijven. Heb jij al een longarts?

Groetjes,
Suusje

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
18-06-2013 om 17:16 uur

beste Peter,

het klinkt alsof je astma hebt. je schrijft niet over allergie, maar mogelijk speelt dat ook een rol?
astma en eczeem gaan vaker hand in hand, zeker op jonge leeftijd.
astma geeft vaak wisselende klachten: soms is het rustig, soms juist heel onrustig (met veel klachten: kortademig, hoesten, pijn of druk op de borstkas). medicatie (pufjes die je inademt) kan helpen om astma beter onder controle te krijgen en daarmee rustiger te maken. medicatie is alleen nodig bij klachten die vaak aanwezig zijn. 
vaak hebben mensen met astma ook last van hun neus en voorhoofd/kaakbijholtes: volzitten. het slijm dat je beschrijft zou heel goed uit je holtes kunnen komen. als je slaapt lig je plat en beweeg je weinig, als je opstaat komt het slijm los en hoest je het op of voel je het achter in je keel.
maak eens een afspraak bij je huisarts om om uitleg te vragen.
met vriendelijke groet
jeanine antons, longarts.

Login of registreer om te reageren
20-06-2013 om 13:46 uur

Beste Dokter Antons,

Dank u wel voor de spoedige reactie!
Ik ben wel via de bloedtest getest op allergieën, maar ook daar kwam weinig uit destijds. Waar ik zelf het bangst voor ben is chronische bronchitis, mede door mijn verleden met het krijgen van bronchitis, maarja ben ook wel hypochondrisch aangelegd. Medicatie gebruik ik eigenlijk nauwelijks, had van de huisarts Salbutamol voorgeschreven gekregen, maar heb niet gemerkt dat deze enig effect had. Met de vorige puffer heb ik zolang gedaan dat zelfs toen hij over de datum was nog iets van 10 pufjes kon.

Oja, Suusje, ik kan je wel wat aanraden tegen de eczeem, wat bij mij erg goed werkt (vooral dit jaar!) is de zon, ik had het op mijn bovenbenen, 2/3 dagen een kwartiertje / halfuur in de zon gelegen en het werd aanzienlijk minder!

Login of registreer om te reageren
20-06-2013 om 16:18 uur
Reactie op Peter18

Oja, Suusje, ik kan je wel wat aanraden tegen de eczeem, wat bij mij erg goed werkt (vooral dit jaar!) is de zon, ik had het op mijn bovenbenen, 2/3 dagen een kwartiertje / halfuur in de zon gelegen en het werd aanzienlijk minder!

Dit werkt bij mij alleen als de luchtvochtigheid heel laag is. En de temperatuur niet te hoog. Ik smeer nu zelf met hydraterende creme en dat werkt redelijk. Het vervelendste is de jeuk en dan maakt krabben het alleeen maar erger.

Login of registreer om te reageren
20-06-2013 om 14:34 uur

Hoi Peter,
Chronische bronchitis komt bij jonge mensen bijna nooit voor, dus ik denk niet dat je daar bang voor hoeft te zijn!
Verder hoop ik dat je meer duidelijkheid krijgt als de longfunctietest geweest is.

Login of registreer om te reageren