Kanker door dagelijks wierook branden

27-08-2008 om 21:12 uur

Het dagelijks verbranden van wierook verhoogt de kans op verschillende soorten kanker aan de luchtwegen. Als iemand ook sigaretten rookt, is het effect nog erger.

Deze studie bewijst dat het inademen van wierooklucht een verhoogd risico op kanker geeft. Voor het onderzoek is gekeken naar meer dan 61.000 Chinezen ouder dan 45 jaar. Ongeveer driekwart van de deelnemers bleek dagelijks wierook te branden. Vervolgens werden ze tien jaar lang gevolgd.

Van deze groep hebben bijna 1200 mensen een vorm van hoofd-, hals- of longkanker gekregen. Daarbij bleek dat hoe vaak wierook gebruikt werd van grote invloed was. Deelnemers die ook rookten, hadden een nog hogere kans op het ontwikkelen van kanker.

De studie is verricht door Amerikaanse en Deense wetenschappers in Singapore. Het artikel wordt op 1 oktober in het blad Cancer gepubliceerd.

Wierook
Wierook is gemaakt van allerlei plantenmaterialen gemengd met oliën. Als deze verbrand worden, levert dat allerlei kankerverwekkende stoffen op. Bij inademing van wierooklucht komen deze stoffen in de longen, waar ze kanker kunnen veroorzaken. Niet-rokers, die sporadisch wierook gebruiken, lopen geen verhoogd risico.

Bron nu.nl

Login of registreer om te reageren
27-08-2008 om 21:15 uur

Dat verbaast me niet :N Ik krijg het stikbenauwd van wierook; dus longkanker lijkt me niet zo vreemd als je die troep dagelijks brandt.

Login of registreer om te reageren
04-09-2008 om 22:51 uur
Reactie op Mir

Dat verbaast me niet :N Ik krijg het stikbenauwd van wierook; dus longkanker lijkt me niet zo vreemd als je die troep dagelijks brandt.

ik ben het er helemaal eens mee

Login of registreer om te reageren
27-08-2008 om 22:31 uur

Ben ik ff blij dat hetv hier nooit meer gebrand wordt  :Y. Vroeger deden mijn ouders dat wel vaak (kon er toen ook al niet tegen). We hebben nu wel wierook staan alleen wordt ie niet aangemaakt je ruikt het zonder aan te steken ook al.
Het is ook vaak een gebruik als je voor het eerst intrekt in een huis dat je een stokje wierook brand. Maarja als je het weer te vaak brand heb je dus blijkbaar kans op kanker.

Login of registreer om te reageren
27-08-2008 om 23:32 uur

wow daar moet ik dan maar is mee stoppen
ben gek op wierook. ben ook een een spiritueel pers. soms mediteer ik en dat doe ik altijd met wierook daar word ik zo rustig van

Login of registreer om te reageren
27-08-2008 om 23:47 uur

tja..... ik weet het niet meer hoor. nog even en je krijgt overal kanker van.
tuurlijk geloof ik dit stuk best en het zal wel... maar je hoort het de laatste tijd wel bij heel veel dingen.
Ik denk dat je kanker krijgt als je daar aanleg voor hebt.
Je hebt mensen die als een schoorsteen roken tot hun zoveelste jaar....
en mensen die longkanker krijgen en nog nooit gerookt hebben. Dat is wel een heel grof voorbeeld natuurlijk en ik heb het ook wel overdreven. maar het gebeurt wel. dus het is geen onzin.
En natuurlijk zijn er genoeg dingen die kankerverwekkend zijn. Maar ik denk ook dat het puur met aanleg te maken heeft.
want ik geloof niet dat de rest van de chinezen geen wierrook brandt.

Login of registreer om te reageren
28-08-2008 om 07:13 uur
Reactie op Inge85

tja..... ik weet het niet meer hoor. nog even en je krijgt overal kanker van.
tuurlijk geloof ik dit stuk best en het zal wel... maar je hoort het de laatste tijd wel bij heel veel dingen.
Ik denk dat je kanker krijgt als je daar aanleg voor hebt.
Je hebt mensen die als een schoorsteen roken tot hun zoveelste jaar....
en mensen die longkanker krijgen en nog nooit gerookt hebben. Dat is wel een heel grof voorbeeld natuurlijk en ik heb het ook wel overdreven. maar het gebeurt wel. dus het is geen onzin.
En natuurlijk zijn er genoeg dingen die kankerverwekkend zijn. Maar ik denk ook dat het puur met aanleg te maken heeft.
want ik geloof niet dat de rest van de chinezen geen wierrook brandt.

Denk dat je het ook moet zien als dat de kans dat je kanker krijgt, toeneemt ;)
Bij alle soorten kanker is het zo dat je het niet per definitie hoeft te krijgen als je wel aan alle gevaarscriteria voldoet. Erfelkijkheid speelt bij sommige kankersoorten bijv. een grote rol :Y

Login of registreer om te reageren
28-08-2008 om 20:40 uur

Kanker is een ouderdomsziekte, als je maar lang genoeg leeft, krijgt iedereen het.

En helaas ontdekken we steeds meer stoffen die de kans op het krijgen van kanker vergroten. Maar dat wierrook dat doet verbaast me niks, zal op hetzelfde principe rusten als gewoon roken.
En daarbij komt de media natuurlijk, die elk klein onderzoek opblazen en er geen relativatie is.

Login of registreer om te reageren
28-08-2008 om 20:43 uur
Reactie op Meria

Kanker is een ouderdomsziekte, als je maar lang genoeg leeft, krijgt iedereen het.

En helaas ontdekken we steeds meer stoffen die de kans op het krijgen van kanker vergroten. Maar dat wierrook dat doet verbaast me niks, zal op hetzelfde principe rusten als gewoon roken.
En daarbij komt de media natuurlijk, die elk klein onderzoek opblazen en er geen relativatie is.

Ik zou kanker toch geen ouderdomsziekte willen noemen; genoeg kinderen, jongeren en jong volwassenen die het helaas ook krijgen :Y :'(

Login of registreer om te reageren
28-08-2008 om 21:11 uur
Reactie op Mir

Ik zou kanker toch geen ouderdomsziekte willen noemen; genoeg kinderen, jongeren en jong volwassenen die het helaas ook krijgen :Y :'(

Helaas wel, maar ja, ouderdoms suikerziekte komt nu ook bij kinderen voor.
Maar je hebt wel een beetje gelijk hoor.

Login of registreer om te reageren
28-08-2008 om 21:18 uur
Reactie op Meria

Helaas wel, maar ja, ouderdoms suikerziekte komt nu ook bij kinderen voor.
Maar je hebt wel een beetje gelijk hoor.

De benaming Diabetes Mellitus type 2 wordt om die reden tegenwoordig dan ook gebruikt :Y
Ja; ik werk in de zorg en heb altijd geleerd dat elke ziekte op elke leeftijd voor kan komen ;)
Er zijn wel ziektes die op een bepaalde leeftijd (bijv kind/oudere) verhoudingsgewijs meer voorkomen :Y

Login of registreer om te reageren