Stofzuiger met HEPA-filter

12-11-2009 om 17:20 uur

Beste Astma Fonds Advieslijn,

Onlangs heb ik een nieuwe stofzuiger gekocht. Vanwege huisstofmijtallergie één met HEPA-filter. Ik heb echter het idee dat ik het juist benauwd krijg van het HEPA-filter. Tijdens het stofzuigen krijg ik het benauwd van de geur van de uitblaaslucht (laat ondanks filter wel wat lucht door vanzelfsprekend). Stofzuiger geopend om  te controleren of alles goed bevestigd is; dit is het geval.
Het HEPA-filter ruikt echter wel; en volgens mij wordt dit tijdens het stofzuigen versterkt door de hitte van de motor. Is u hier iets over bekend? Of ben ik de enige met dit probleem? Iig reageer ik ook altijd op de geur van nieuw plastic e.d. Ik mag hopen dat dit de oorzaak is; maar daar het HEPA-filter ruikt; vermoed ik het laatste.
Ben dus nu al bijna geneigd het filter er maar uit te halen om te kijken hoe het dan gaat :X :@ Krijg ik het ook benauwd van de uitblaaslucht; maar misschien zelfs nog minder dan nu :?
Bij voorbaat dank voor uw reactie

Groeten Mir

Login of registreer om te reageren
13-11-2009 om 10:00 uur

Beste Mir,

Het kan heel goed dat je juist van de ‘nieuwe’ materialen last hebt. Vaak geven nieuwe spullen een voor sommigen té penetrante lucht af. Bij ons is niet bekend dat bv. een HEPA-filter specifiek sterk zou ruiken, maar dat betekent niet dat jij er geen last van kunt hebben. Je schrijft al dat je meer klachten ondervindt van nieuwe producten. Dat is vaker het geval bij hyperreactiviteit.

Het lijkt nu het beste om vooral de filter, maar misschien ook wel de stofzuiger in het algemeen zoveel mogelijk te ‘luchten’. Dus ergens neerzetten, bv. in een schuur, op zolder o.i.d., maar in elk geval ergens waar de lucht blijvend en goed wordt geventileerd. Je haalt de stofzuiger dan tevoorschijn op het moment dat je deze nodig hebt. Daarnaast is het raadzaam om ook tijdens het zuigen een raam of deur naar buiten open te hebben. En die HEPA-filter kan er gewoon inblijven, want die voorkomt vooral extra stofuitstoot.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
13-11-2009 om 10:06 uur

Beste Astma Fonds Advieslijn,

Hartelijk dank voor uw snelle reactie. De te nemen acties, die u beschrijft, heb ik inderdaad zelf al ondernomen. Helaas biedt het op dit moment nog geen oplossing. Hopelijk nemen de astma-aanvallen af als de lucht er na verloop van tijd een beetje afgaat. Toch is het goed te weten dat er bij jullie niets over bekend is. Helpt toch weer wat in de oplossing van HEPA-filter-benauwdheids-mysterie ;)

Groeten Mir

Login of registreer om te reageren