al > 10 jaar hoesten

07-11-2011 om 15:02 uur

Ik ben een man van 46, niet rokend en redelijk gezond levend.

Heb al > 10 jaar last van chronische kriebelhoest. Ondertussen bezig aan de 3e of 4e longarts (ben de tel kwijt). Alles onderzocht wat er zo'n beetje te onderzoeken valt: CT sinus, CT longen/thorax, refluxtest via Rontgen, PH-metrie, nasal dripping syndroom, bronchoscopie, hele bergen verschillende puffs en pillen, antibiotica, prednisolon kuren, enz enz. Slechte FEV1 waarde (50-60%), longinhoud normaal, extreem gevoelig voor Histamine (histamine provocatie test). Patiënt geweest bij dr. vd Berg (hoestpoli Zwolle).
Volgens mijn huidige longarts heb ik "persistente, niet allergische astma".
Onbedaarlijke hoestkriebel komt zon'n 4-6 x per dag in een enorme hoestbui. Daarbuiten is de hoestkriebel eigenlijk altijd wel aanwezig, maar niet zodanig dat ik ervan moet gaan hoesten. Veel helder slijm uit de longen (niet groen). Hoesten is door het jaar heen regelmatig. Dus amper weersinvloeden, seizoens invloeden, hooikoorts invloeden of dergelijke.
Wat misschien van belang is voor mijn 'beeld' is dat ik een boerenzoon ben die tot zijn ca. 25e regelmatig, doch niet beroepsmatig, in contact ben geweest met de intensieve varkenshouderij (ammoniak). Verder redelijk veel in contact geweest met ontsmettingsmiddelen (Natronloog e.d.). Beroepsmatig regelmatig in contact geweest met kleurstoffen voor (medische) lasers (laser-dye vloeistoffen), en asbest (stal-inrichtingsmateriaal) welke in principe kankerverwekkend zijn.

Mijn huidige longarts schrijft Seretide voor, om de algehele longfunctie beter te krijgen. Dit werkt wel een beetje, maar de hoest wordt er niet minder door. Ook Spiriva gehad voor slijmonderdrukking, doch zonder effect.

Ik ben nu van plan om bij het volgende consult (december) te stoppen met deze longarts, of een doorverwijzing te vragen naar een internist-endocrinoloog. Dit omdat ik wil proberen om iets verder te komen met  de Histaminie overgevoeligheid. Ik heb namelijk het gevoel dat hier een aanknopingspunt zou kunnen liggen....

Verder van alles geprobeerd met voedsel allergieën en -intoleranties. Melk, (varkens)vlees, gluten enz. Een zware ontslakkingskuur werkt goed voor het algehele gevoel, maar helaas niet om de hoest te verminderen...

Kortom, tamelijk teneinde raad. Wie het weet mag het zeggen!!

Login of registreer om te reageren
07-11-2011 om 15:11 uur

Hoi,

Tja, een lastig verhaal... Ik kan me goed voorstellen dat je een beetje moedeloos wordt van constant hoesten. De diagnose van je huidige longarts klinkt mij echter heel plausibel in de oren... Overgevoeligheid voor histamine is 1 van de hoofdsymptomen van astma, en het feit dat jouw Fev1 waarde zo laag is en blijft past ook goed bij persisterend astma. Helaas is het niet altijd mogelijk astmaklachten afdoende te behandelen met medicatie, zelf ben ik ook zo'n geval waarbij de klachten maar ten dele onder controle te houden zijn. Je voorgeschiedenis op een boerenbedrijf kan ook heel goed mee doen in dit verhaal in die zin dat je misschien een beroeps-astma hebt ontwikkeld. Kortom, om weer een andere arts te gaan raadplegen zou ik je afraden. Mij lijkt het verstandiger om deze arts eens verschillende behandelingsstrategieen te laten uitproberen. De zoektocht naar de juiste (combinatie van ) medicijnen is soms helaas wat langer en zoals ik al zei: het is helaas niet voor iedereen mogelijk om uiteindelijk klachtenvrij te worden. Geef het wat tijd, zou ik je willen meegeven.

Sterkte!
Sandra

Login of registreer om te reageren
07-11-2011 om 17:55 uur

Hallo,
Lastig verhaal dat hoesten. Ik herken het wel, als mijn astma instabieler begint te worden hoest ik ook heel veel. Zo'n kriebelhoest heb ik nog heel af en toe, het lijkt voor mijn gevoel dan of ik er in blijf. Ik probeer de prikkels en evt neiging om de keel te schrapen te onderdrukken met n pepermuntje, dropjes of fishermansfriend. Ook thee met honing helpt en tijdig water drinken, zodat mijn Keel niet te droog wordt. Tsja het is inderdaad erg vervelend. Kom je nog steeds met die stoffen in aanraking? Het zou best kunnen dat je hierdoor een allergisch astma hebt opgebouwd. Misschien kun je ook wat info inwinnen bij het centrum voorberoepsziekten! Ik weet ook niet of je op een oude boerderij woont, waar mogelijk een schimmel een rol kan spelen. Mocht je nog In het "alternatieve" circuit iets zoeken, dan kan dokter Veenstra misschien helpen. Www.dokterveenstra.nl
In ieder geval veel succes en stekte.
Groetjes Tessa

Login of registreer om te reageren
07-11-2011 om 18:19 uur

Hoi Frank,

Lang verhaal en behoorlijk vervelend die hoest van jou. Zelf gebruik ik al jaren salbei pastilles van wala tegen hoesten ik heb er veel baat altijd bij. Misschien is het een idee om dat eens te proberen. Het is verkrijgbaar bij de betere drogist, het reformhuis of groene winkel.

Veel sterkte en succes.

Marcus

Noot. voor de geïnteresseerden hier een linkje http://www.wala-nederland.nl/H2/tuin/salie.htm

Login of registreer om te reageren
07-11-2011 om 19:58 uur

Hoi Frank

Ik heb wel eens gehoord over een poli voor beroepsziektes.

Maar ik weet niet of dat nog bestaat.
Ik ga eens een beetje surfen voor je op het internet.

Heel veel sterkte, hopelijk krijg je snel een antwoord.
Groetjes Jippie

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
11-11-2011 om 15:17 uur

Beste Frank,

het is een heel verhaal wat je beschrijft. Concluderend lijkt het er op dat je astma hebt met blijvende luchtwegvernauwing. Sommige mensen hebben een hoest-variant astma: het astma geeft niet zozeer kortademig maar hoestklachten. Het is inderdaad zo dat wat je in je verleden hebt meegemaakt (blootstelling aan verschillende stoffen op deboerderij en op je werk) van invloed kunnen zijn geweest op je astma. het kan een hele zoektocht zijn naar de combinatie van medicijnen waar je het meeste baat van hebt. Maar hou er rekening mee dat het soms niet lukt om alle klachten weg te nemen, maar alleen om ze te verminderen. voor dat je besluit om naar een andere longarts te gaan raad ik je aan goed met je huidige arts te bespreken hoe het er voor staat.
sterkte met je hoest,
vriendelijke groet
jeanine antons ,longarts

Login of registreer om te reageren
11-11-2011 om 22:29 uur

Frank wat mij nog te binnen schiet is :"gebruik je soms bloeddruk verlagende middelen?"

Er zijn middelen zoals Renitec die een kriebelhoest kunnen geven. Dat is in het verleden bij mij gebeurd.

Groetjes Jippie

Login of registreer om te reageren
22-11-2011 om 18:50 uur

Werkt dat Wala Salie echt goed? ik ben 15 en hoest nu al bijna 1 jaar en ben onder behandeling geweest bij een kinderlongarts, KNO arts en een logopediste maar hier is niks uitgekomen. Ik vroeg me eigenlijk af of een hoestpoli beter is dan andere soort behandelingen?

Gr. Roy

Login of registreer om te reageren