Het saucijzenbroodje

29-12-2024 om 15:43 uur

Ik heb al zo’n 35 jaar COPD en de afgelopen jaren ga ik 1 of soms 2 keer per jaar naar het ziekenhuis voor controle. In het streekziekenhuis waar ik vroeger kwam ging dat zoals dat hoort bij een streekziekenhuis denk ik. Ik liep op de dag van de controle-afspraak eerst naar de afdeling radiologie waar een longfoto werd gemaakt. Zo’n 100 meter verderop was het laboratorium, daar werd mijn bloed geprikt. Meestal moest ik hier wel even 10 minuten wachten dus het was zaak een beetje op tijd te zijn zodat ik niet te laat zou komen voor de volgende afspraak. De volgende afspraak was weer iets verderop bij de afdeling Longgeneeskunde. Hier moest ik altijd minstens 15 minuten wachten/uitrusten om vervolgens een longfunctietest te maken. Die wachttijd was standaard en gold altijd en voor iedereen. Dit hadden ze daar bedacht zodat patiënten niet buiten adem aan een longfunctietest zouden beginnen. Ik vond dat altijd wel prettig, kon ik even bijkomen van de vorige afspraken en was ik weer helemaal rustig. Na de longfunctietest ging ik terug naar de wachtruimte en moest ik wachten tot ik aan de beurt was voor het gesprek bij de longarts. Gelukkig duurde dat wachten meestal ook wel even zodat ik weer op adem kon komen. Zo’n longfunctietest hakt er best in. In het gesprek met de longarts kreeg ik direct de uitslag van de longfoto en de longfunctietest. De uitslag van het bloedonderzoek duurde altijd een paar dagen. Als er iets bijzonders zou worden ontdekt kreeg ik een telefoontje, anders geen bericht = goed bericht. Zo’n controle-afspraak duurde totaal zo’n 2 uur. Op de weg terug naar de auto liep ik altijd even langs het restaurant waar ze heerlijke saucijzenbroodjes verkochten.

Maar wij wonen niet meer in die omgeving. Nu bezoek ik een topklinisch ziekenhuis. Daar werken ze gezien vanuit het oogpunt van het ziekenhuis efficiënter. Elke afspraak (longfoto, bloedafname, longfunctietest en de uiteindelijke afspraak met longarts dr. V.) is op een andere datum en liefst ook nog in een andere vestiging. Dit is natuurlijk een stuk makkelijker voor het ziekenhuis. Het ziekenhuis hoeft alleen ergens voor mij een leeg plekje te zoeken en verder nergens rekening mee te houden. Maar in tegenstelling tot het streekziekenhuis heeft dit topklinische ziekenhuis 5 vestigingen in de regio. In twee van die vestigingen worden doorgaans voor mij afspraken ingepland.

Ik mag nu op 4 verschillende dagen naar een afspraak en ik mag 4 x reizen en natuurlijk ook 4 x parkeergeld betalen.

De wachttijd voor het maken van een longfoto is minimaal, bij het laboratorium is de wachttijd ongeveer 45 minuten voordat de naald eindelijk in je arm gaat. Voor de longfunctietest geldt geen wachttijd, die begon tot nu toe steeds op tijd. En de afspraken met mijn longarts dr. V. beginnen als ze beginnen. Soms moet ik even wachten en soms niet.

Ik ben wel blij dat de saucijzenbroodjes in de vestigingen van het topklinische ziekenhuis niet zo lekker zijn, want anders zou ik er ook 4 moeten eten.

Helaas, er is geen woord gelogen in dit verhaal. Dus ik begrijp wel waarom er “app’s” worden ontwikkeld waarmee deels de zorgverleners en deels wij als patiënt op een andere, misschien betere manier, ondersteund worden. Toen Longfonds een oproep deed wie een ziekenhuis in de buurt van het strand wilde helpen bij de ontwikkeling van de “Patiënt Journey App” heb ik bij de herhaalde oproep “ja” gezegd. Een lang maar mooi verhaal dat inmiddels een doorlooptijd heeft van ruim één jaar. Een volgende keer vertel ik u er graag meer over. Nu eerst een saucijzenbroodje. 

Ik wens iedereen een vooral gezond 2025. 

 

29-12-2024 om 15:53 uur

Leuk geschreven!


Voor jou ook alle goeds en hopelijk zo min mogelijk saucijzenbroodjes want dat betekent dan dat je een minimaal aantal keren t ziekenhuis hoeft te bezoeken! ;)

Login of registreer om te reageren
Moderator
02-01-2025 om 15:24 uur

Ik sluit me aan bij Edelweis: ik gun je een jaar met weinig saucijzenbroodjes Frans! 

Login of registreer om te reageren
11-01-2025 om 23:12 uur

Ik herken dit wel. Niets in mijn belang, veel in t belang van de zorgverlener.

Login of registreer om te reageren