Eczeem wordt erger door zonlicht

03-05-2015 om 13:49 uur

Ik had een vraag over eczeem waar mijn huisarts geen antwoord op wist. Ik heb al sinds baby constitutioneel eczeem naast astma, voedselallergieen wv epipen in huis en natuurlijk hooikoorts. ( daarnaast nog 2 keer LE en 2 keer Dvt)
Sinds het mooie weer heb ik meer last van numulair eczeem ( zo noemde huisarts t) wv een klasse 3 steroidzalf een beetje helpt.
Vraag: dit eczeem reageert anders dan ik gewend ben: het wordt erger of ontstaat zelfs nadat ik in de zon geweest ben. Is dit bekend bij eczeem? Weet iemand dat?

Login of registreer om te reageren
03-05-2015 om 15:24 uur

Ik vrees dat dit dan geen eczeem is, want dit heeft namelijk net de neiging beter te worden door de zon. Bedoel je met LE lupus ? Nummulair eczeem lijkt namelijk erg op DCLE op huidlupus. Dit wordt namelijk wel erger door de zon en reageert ook op steroidenzalf. Als het aanhoudt zou ik een doorverwijzing naar de dermatoloog vragen. Het is niet omdat je een voorgeschiedenis met eczeem hebt, dat dit niet iets anders kan zijn. Ik heb het ook beide gehad en daardoor raakte de huisarts ook eerst op het verkeerde spoor.

Login of registreer om te reageren
04-05-2015 om 08:14 uur

Eczeem kan wel degelijk door de zon veroorzaakt worden... Zonneallergie bijvoorbeeld is een eczeem reactie.

Login of registreer om te reageren
04-05-2015 om 13:03 uur
Reactie op horta

Eczeem kan wel degelijk door de zon veroorzaakt worden... Zonneallergie bijvoorbeeld is een eczeem reactie.

Dat is idd een uitzondering, maar voor Nummulair eczeem wordt net uv-therapie gegeven, dus lijkt het in dit specifieke  geval erg onwaarschijnlijk  ;)

Login of registreer om te reageren
04-05-2015 om 17:36 uur

Misschien is de diagnose van de huisarts niet correct? Nummulair heeft overigens alleen betrekking op de vorm, het kan ook een andere vorm van eczeem zijn.

'Eczeem reageert vaak goed op zonlicht' is een mooie dooddoener. Niet altijd dus. Blijkbaar bij Kd niet. Ieder mens is anders, ieder mens reageert anders op stimuli.

Login of registreer om te reageren
04-05-2015 om 20:52 uur

Ik ben er ook bekent mee dat mn eczeem door zon (warmte, broeien, zweten) erger wordt............

Login of registreer om te reageren