foster eerder op?

11-06-2016 om 07:55 uur

Ik gebruik 3x2 pufjes foster, en ben de laatste dagen moe en wat benauwd. Het lijkt erop dat de foster eerder op is. Ben gisteren met een nieuwe foster begonnen.

Wie herkent dit?

Login of registreer om te reageren
11-06-2016 om 12:40 uur

@ empsepems heb zelf 3 x 4 foster schrijf op de pufferig welke datum ik begin en gooi het na 10 weg in principe moet ik er 10 dagen mee kunnen doen om problemen te voorkomen.
Blije dag Daysy

Login of registreer om te reageren
11-06-2016 om 14:05 uur

Ik heb dit ook wel eens gehad met de foster aƫrosol. Bij mijn apotheek zeiden ze toen dat het inderdaad af en toe kan voorkomen bij dit soort medicatie.

Login of registreer om te reageren
11-06-2016 om 16:03 uur

Toen ik nog een aerosol had, kon ik er 15 dagen mee doen maar ik stopte na 14 dagen omdat ik dan telkens op dezelfde dag wisselde. De nexthaler heeft een teller en die puf ik gewoon leeg.

Login of registreer om te reageren
11-06-2016 om 17:19 uur

Ik heb zelf ook het idee met de seretide. Onder de 10 moet ik eigenlijk niet komen en met de 2x1 dosering wordt onder de 20 zelfs al lastiger. Raar maar waar. Ik schud elke keer goed, doe precies alles wat ik moet doen en ik heb het niet zelden, maar consequent.

Ik stop met de 2x2 dosis na 4 weken (nog 8 resterend) en met de 2x1 deed stopte ik vorig jaar na 8 weken (8 resterend), maar ga dit jaar maar eens na 7 weken (22 resterend) stoppen, omdat ik die laatste week toch een dip kreeg. Ik vind het zelf erg prettig om iedere keer op maandagochtend met een nieuwe puffer te beginnen, omdat ik dan minder makkelijk vergeet een nieuwe te pakken.

Bij de Foster kan ik me ook zoiets herinneren, maar dat is al lang geleden.
Met de Symbicort (turbuhaler) gebruikte ik de laatste x aantal pufjes ook niet. Niet alleen omdat ik dan makkelijker kon wisselen op maandag, maar onder de 10 werd voor mijn gevoel ook die inhaler minder.

Login of registreer om te reageren
11-06-2016 om 19:05 uur

Dankje voor de berichtjes mensen!
Daisy, ook ik zet er altijd de datum op, hij leek nog goed te puffen maar toen ik een nieuwe pakte was hij wel veel krachtiger.
Eigenlijk is 3x2 net te weinig voor mij, er ontstaat dan een heel wankel evenwicht, en dan krijg je snel klachten als de aerosol niet volledig puft.

Login of registreer om te reageren
12-06-2016 om 14:06 uur

Bij mij is de Foster ook eerder leeg dan hoort. Ik heb er 1 met 120 puffs, maar ik vind de werking minder worden als ie de 100 heeft aangetikt. Ik vervang de Foster altijd rond 100 puffs. Ik heb trouwens de aerosol.

Login of registreer om te reageren
14-06-2016 om 12:04 uur

Op advies van de longverpleegkundige neem ik 5 dagen voor de berekende einddatum een nieuwe.
3x2 pufjes per dag op 120 is na 20 dagen leeg, wisselen na 15 dagen.

Login of registreer om te reageren
14-06-2016 om 12:40 uur

@Mamv2 en @Aruba, dat lijkt me... hoe gek ook... een goed advies.
Ik ben alweer 5 dagen flink aan t rommelen, vannacht 10x wakker door benauwd zijn. Terwijl het ervoor net 10 dgn goed ging. Ik ga ook 5 dagen eerder een andere pakken!
(heb nu de foster op 4x dgs 2 met de nodige ventolin)

Login of registreer om te reageren
14-06-2016 om 13:44 uur

Wat vervelend dat je zo veel last hebt nu. Het lijkt me dan zeker verstandig om standaard wat vroeger een nieuwe foster te gaan pakken!
Ik hoop dat je astma snel wat rustiger wordt. En anders misschien even overleggen met de la?

Login of registreer om te reageren
14-06-2016 om 14:31 uur

Of de nexthaler proberen? Volgens mijn longarts kan je daarmee ook met een lagere dosering toe en je hebt een betrouwbare teller en dit probleem niet.

Login of registreer om te reageren