Zweeds plekje #3

Hier gaan we verder inmiddels sinds de start augustus 2013 alweer deel 3

Deel twee is hier.
Ga naar laatste reactie«13

Reacties

• MarcusMarcus Gebruiker
    Oma Akke het laatste bericht van jou en mij was inderdaad technische praat over milieu en energie voorzieningen maar soms wel nodig. Vind al dat we veel te lang niks gedaan hebben als je bedenkt dat vruchtbare aarde en dergelijke bijna 50 bestaat.

Die technische praat heeft tenslotte wel te maken, al realiseren we ons dat vaak niet eens, met onderliggende vragen rondom het spanningsveld dat ontstaat door de individualisering van de moderne mens. Hoe leven we nu en straks met elkaar in een bloeiende samenleving? Dan komen we bij filosofieën en gedachten over vruchtbare aarde, biologische dynamische landbouw, duurzaamheid en al dat soort aspecten en dat gaat voor dit forum veel te ver en laten we dan ook weer snel achter ons.

Je kent me een beetje je weet dat ik vind dat we mislukkingen, tegenslagen nodig hebben om het andere te kunnen onderscheiden. We leven in een wereld van tegenstellingen, het ene kan niet bestaan zonder het andere.

Het gaat zelfs en dat ondanks de pijn steeds beter en of ik ooit van de pijn af kom dat zie ik wel.
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #2 edited 2 april
    Volgende week een bezoekje aan Vreeken zaadhandel in Dordrecht voor allerlei zaadjes en kiemgroenten die mee naar Zweden moeten...maak altijd zelf Tauge en diverse kiemgroenten voor over het eten of in de salade.

Dit doe ik zowel op een klein kokosmatje in een patat bakje als in een kiem bakje.

kiemgroenten.jpg

kweekbakje_.jpg

Voorlopig zal mijn groente tuintje zich beperken tot sla en aanverwante groenten en kruiden, andere groente heeft weinig zin omdat ik of te laat in zweden ben of dat de oogst periode later dan mijn vertrek is. Vaste planten heeft wel weer zin maar geen eenjarigen.
  • StefanieStefanie Gebruiker
    Je bent er maar druk mee :))
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #4 edited 3 april
    Doe ik in Nederland ook altijd hoor ben gek op kiemgroente in de sla, op het brood, in het eten of gewoon zo een pluk in mijn mond stop als ik even in de keuken er langs loop. Heb wel eens er over gedacht een professionele kast te kopen.

KK001%201.jpg

Taugé koop ik nooit die is nooit vers heb altijd gevoel dat die dezelfde dag nog uit de koelkast loopt als je die vandaag niet opeet, nee die maak ik zelf en is zo makkelijk, tenzij je die bij een toko koopt die is dan nog aardig vers. Maar ook linzen kiemen is erg makkelijk en heel lekker.

Gekiemde-linzen.jpg

Maal zoveel zelf wat de meeste mensen gewoon kopen. Niks is makkelijker dan een pond vijgen op port weg te zetten voor het bakken of af en toe in de nagerechten terwijl mensen dat weer bij de traiteur of notenbar of iets dergelijke kopen. De gemakconsumptiemaatschappij zal ik nooit helemaal begrijpen, 10 - 15 gesneden champignons voor de prijs van een pond champignons omdat het gemak is.
  • MarcusMarcus Gebruiker
    Mijn poes gaat dit jaar ook voor de eerste keer mee naar Zweden ook dat brengt een aantal regel zaken met zich mee. Ze zal zich daar in de hemel wanen met al die veld muizen.
  • MarcusMarcus Gebruiker
    Vandaag een tweedehands van de Waard tent ophalen die we voor zweden gekocht hebben en een tweedehands inbouw boiler voor in het keukenkastje.
  • Oma AkkeOma Akke Gebruiker
    Leuk al die zelf gekweekte kiemgroenten!
    Ik heb dit jaar geen moestuin, nu alleen bloemen op die plek, éénjarig zaaigoed met speciaal bloemen voor insecten, bijen, vlinders. Wij zijn altijd weg als de moestuin geoogst kan worden. Behalve dan de courgetes, maar daar heb ik altijd zoveel van dat ik nu een jaartje oversla.
    We nemen alleen bietjes, uien, knoflook. That's all.

Ga je die De Waardtent gebruiken voor je gasten? Of ga je zo grootschalig renoveren of verbouwen dat je even niet in je huis kunt wonen?

Geweldig dat de poes meegaat dit jaar.

Wij gaan dit jaar naar de Vanoise, kamperen (uiteraard). Vanaf 10 juli als de schoolvakanties hier beginnen komen de 2 zonen met hun gezin ook, dan staan we gezamenlijk een week daar. De camping grenst aan een klimbos (leuk voor kleindochter Mia van 6), en er zijn via ferrata voor kleinzoon Bram en zoon Wouter. Plus prachtige bergwandelingen, en voor de liefhebbers van een topje: dat kan ook!
    Dit is iets wat we al heel lang willen, nu zijn wij allebei nog fit, dus daar gaan we van profiteren.
  • MarcusMarcus Gebruiker
    Grootschalig verbouwen gaat zeker gebeuren maar heb nog een gastenhuisje dat ik kan gebruiken, de tent is puur voor gasten, jongeren of wat dan ook. Vond een De Waard tent type zilvermeeuw groot zat en ik heb een complete kampeeruitrusting nog op zolder staan dus de tent is zo ingericht.

Afhankelijk van wat ik met de Timmerman/aannemer kan overeenkomen wordt de gehele buiten en binnenkant gestript. Wordt het huis opgetild en de fundering verbeterd. Worden balken die vervangen moeten worden vervangen en kan de buitenkant er weer op en daarna de binnenkant opnieuw aftimmeren 80 procent doe ik zelf en de resterende 20 procent de timmerman. Het is even afhankelijk van het prijs kaartje en het vinden van de juiste personen (bouwmensen/timmermannen) wanneer dit precies gaat gebeuren. Hoop dit jaar op meer duidelijkheid daarover, maar buiten dat is er nog zoveel te doen.

De Vanoise is zeker schitterend en mooi wandel gebied heb zelf mijn hart verloren in Quillan toen ik voor mijn werk in Toulouse woonde ging ik regelmatig daar op vakantie en weekenden wandelen een heerlijk gebied is het, de Languedoc-Roussillon met Katharen burchten op de toppen. Heerlijk om na uren te wandelen dan op de top aan te komen waar zo een burcht op je wacht.

Zo een klimbos is heerlijk voor kinderen maar ook voor volwassenen hoor, heb daarover ook wel eens nagedacht. Leuk dat je kinderen en kleinkinderen zoveel langskomen. Geniet er maar van de tijd is zo kort. Zeker leuk dat je een bloemenstrook voor de bijen en insecten inzaait heerlijk en erg mooi is dat zouden meer mensen en agrariërs moeten doen. Zonder bijen kunnen we niet leven en zijn we met korte tijd uitgestorven.
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #9 edited 14 april
    Sprak de buurman wegens Pasen via de telefoon er is vannacht en vandaag bijna 20 cm sneeuw gevallen in Zweden bij ons huisje vannacht was het min 4 en komende nacht wordt het minus 7 graden en hier zit ik al in T-shirt in de zon.
  • MarcusMarcus Gebruiker
    Inmiddels lag er vanochtend bij mijn buurman en mijn huis meer dan 35 cm sneeuw dat is een behoorlijk pak denk ik dan.
    Ongelooflijk zeg, wat een pak sneeuw daar op je Zweedse plekje!

Succes met de onderneming, je huis optillen, fundering verbeteren.
    Nog een paar weken en je kunt vertrekken.

Wij hebben hier vlakbij het Klimbos Achterhoek. Mijn man heeft er al alle routes geklommen tot en met de rode samen met de kleinzoon, en de kinderroutes met één van de kleindochters. Hij hoopt het ook nog te kunnen doen met de jongste kleindochter, ze is net 2,5 jaar, dus hij moet nog even wachten.
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #12 edited 29 april
    Leuk hoor zo een klimbos met je kleinkinderen te doen en straks kleindochter kan me voorstellen dat je man eigenlijk niet kan wachten zou ik ook niet kunnen denk ik zo ... wil zelf ook een stukje klimbos maken (een net en een paar touwen in de bomen) om te kunnen trainen en gasten uit te dagen tot iets leuks daar te doen.

Oma Akke schreef: »
    ... Succes met de onderneming, je huis optillen, fundering verbeteren...
    Daar kom ik later nog op terug.

Ga dinsdag voor mijn Zweedse buurman een echte Twentse GOA stok kopen in Hengelo. Zelf heb ik er eentje die al heel oud is, die is namelijk van mijn grootvader geweest. Van die stok heb ik vroeger wel eens een paar lichte tikken gehad toen ik nog een belhamel was hahaha

page1-1001-full.jpg

Het Twentsche woord voor gaan is goan, het is een Nedersaksischeschrijfwijze. Een Goa-stok is een oude Twentsche wandelstok, dus een stok om te gaan. Je kunt de Twentsche stok herkennen aan de gekrulde vorm. De gedraaide vorm aan de stok wordt gevormd door de kamperfoelie en de jonge ranken die houvast nodig hebben aan de plant. De jonge ranken groeien met de zon mee en omdat ze samen groeien, knellen ze elkaar af.

page1-1006-full.jpg
    Wat een leuk idee om bij je Zweedse huis een klimbos aan te leggen!

Van die Goa-stokken had ik nog nooit gehoord. Heel apart. Kom jij uit Twente?
    Je buurman zal er vast en zeker mee in zijn nopjes zijn!

Ik hoop dat het beter met je gaat. Je doet wel weer van alles in elk geval, maar met veel last van pijn, begrijp ik. Balen!!! Maar ja, je doet je best en stilzitten werkt ook niet echt, daar worden je spieren alleen maar slapper van.

• MarcusMarcus Gebruiker
    @ Oma Akke niet alleen worden de spieren slapper maar ook ruimtevaarders lijden aan osteoporose als ze terug komen en moeten ze de bot opbouw weer gaan trainen en stimuleren door hun spieren en botten te trainen. Ook dat is iets wat ik moet doen na deze bed periode.

Nee, ik kom niet uit Twente maar mijn grootvader wel. Het was erg leuk om bij de maker van de stokken langs te gaan en allerlei verhalen te horen dat is veel leuker dan zo een stok bij de VVV, een cadeau of een souvenir winkel te kopen en ook veel en veel goedkoper. Zo kostte de stok maar 20 euro en had de man veel keuze en heel veel verhalen en hebben we voor de kleinkinderen van mijn partner in Zweden die ook net bij de scouting zijn een stok gekocht en voor de buurman een stok gekocht.

Heb nu wel pijnstilling maar dat is nog door de orthopeed voorgeschreven de echte pijn bestrijding door de pijn poli en de internist voor mijn rug specifiek moet nog opgang komen eerdaags een afspraak.
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #15 edited 5 mei
    Nog een paar kastjes op te sporen voor de keuken in Zweden. Wij hebben gekozen voor een Bruynzeel keuken uit de 60 jaren we vinden een oud huis zoals wij dat hebben daar zet je geen nieuwe keuken in dat ziet er gewoon niet uit vinden we.

10e4a353efc7fe4098bc95434ed223bb.jpg

Bovenstaande is een voorbeeld van een dergelijke keuken, al zal het ter zijner tijd een andere opstelling worden. De keuken zal niet eerder dan over twee jaar aangepakt worden, we hebben dus nog even om verder alle delen en accessoires te verzamelen. Het is een van de vele projecten die qua verzamelen en inkoop parallel lopen. De uiteindelijke kleur weten we nog niet.

Zo zal de keuken een L opstelling worden zoals hieronder.

20shlec.jpg
  • daysydaysy Gebruiker
    Nou Marcus nog heel wat werk voor de boot maar ook wel weer leuk. Was een blij van herkenning heb in de jaren zeventig ook zo'n keuken gehad was wel heel degelijk en sterk was van massif hour. We hebben nu nog steeds twee houden kastplankjes ver werkt in een oud grammofoonkastje leuk. Ik hoop dat je snel weer wat sterker zult worden
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #17 edited 7 mei
    @ Daysy dank je wel, hoop het ook. Denk ook wel dat het sterker worden van mijn rug en buikspieren geen probleem zal zijn. Maar de pijn zal wellicht blijven en dat is iets minder.

Sommige (deel)projecten hebben een lange looptijd soms wel 5-6 jaar of langer door alle materialen die ik dan bij elkaar probeer te krijgen. Mijn omgeving moet daar wel eens om glimlachen.

Leuk je herkenning te lezen. De Piet Zwart keuken wordt tegenwoordig weer gemaakt door Bruynzeel Maar we vinden een keuken die dan opgebouwd is van kastjes uit 1963 toch leuker dan een nieuwe retro keuken. Al moet ik sommige kastjes meer restaureren dan de andere maar die kastjes zijn dan ook 55 jaar oud. Heb het vast wel een keer langs laten komen maar wilde vroeger al restaurateur worden.
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #18 edited 8 mei
    Uiteindelijk heeft de keuken dan in totaal inclusief inbouw apparatuur 400 - 500 euro gekost. Daar komt nog ter zijner tijd WEL de kosten bij voor de restauratie van een ouderwetse hout gestookt fornuis (vedspis) bij. Zoals onderstaande foto van een voorbeeld "Vedspis". Hoezo erg low budget!

140e9ff974cb1afdc153615d15834e56.jpg

• MarcusMarcus Gebruiker
    #19 edited 26 mei
    Toen mijn moeder nog leefde had ze heel vaak een plank op schoot als soort werkblad ... hierop puzzelde ze, schreef ze en lag een boek als ze aan het lezen was ...

Aan de plank zat aan één kant, de voorkant, een soort rondhout.

Afgelopen weken ben ik tot de ontdekking gekomen, door het verzamelen van Piet Zwart keukenkastjes, dat dit een Piet Zwart keukenkast plank is!! Dat rondhout aan de voorkant van de plank zorgt ervoor dat er niet iets 123 van de plank afglijd in het kastje. Vind dat toch leuk zo een ontdekking 26 - 27 jaar na haar overlijden. O ja, en die plank heb ik nog steeds!
    Ik was laatst in het Gemeentemuseum Den Haag, speciaal voor de Mondriaan en De Stijl exposities. Was heel interessant en mooi.
    Daar stond ook het Piet Zwart keukenblok.
    Leuk dat jij een Piet Zwart plank hebt die intensief door je moeder gebruikt is.
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #21 edited 27 mei
    De tentoonstelling in Den haag is erg fraai en heel interessant ben er ook geweest. Sommige mensen vragen wel 250 euro voor een Piet Zwart vitrinekastje of voor een heel simpel bovenkastje 80 - 90 euro, die hoofdprijs willen wij niet betalen. .We hebben "op knappertjes" over het hele land verzameld en dat opknappen valt eigenlijk reuze mee. Als ik die hoofdprijs doorbereken heb ik nu al voor een kleine 5000 euro aan Piet Zwart kastjes staan en heb er hooguit een tiende voor betaald! Als ik mensen de bestemming van de kastjes vertel en over ons Zweeds avontuur worden ze ook helemaal enthousiast en willen ze meestal de foto's zien.

Heb vroeger ook wel Rietveld meubels, stoelen en lampen gemaakt, in Zweden ga ik ook de rietveld tuinbank maken. Wil deze in drie of viervoud maken zodat verspreid over de tuin er dan eentje kan staan en er diverse zit plekken komen. Heb diverse (kunst) boeken met ook de bouwtekeningen van al dat soort meubilair of zaken. Bij mij in de wijk in Utrecht is dit de meest nagemaakte of aangeschafte tuinbank en staat die bij vele huizen. Woon dan ook niet ver van de voormalige werkplaats van Rietveld en het Rietveld Schröderhuis in Utrecht al ben ik tegenwoordig heel erg weinig in Utrecht.

Tot een paar jaar geleden was er in de wijk ook een soort volkswerkplaats waar je allerlei apparatuur kon huren en cursussen kon volgen om je huis op te knappen, te restaureren of om meubels te maken, maar ook stofferen en vele andere cursussen.

rietveld_hildebrandt_bank1.jpg

PS @ Oma Akke ben je al eens in Het Rietveld Schröderhuis geweest of het centraal museum?
    Ik ben nog nooit in het Rietveld Schröderhuis geweest, maar dat gaat gebeuren. Wel in het Centraal Museum, maar dat is allang geleden.

Geweldig, die bank!!! En wat een goed idee om er her en der in je tuin eentje neer te zetten.
    En leuk dat je een Piet Zwart keukenblok hebt verzameld om op te knappen.

• MarcusMarcus Gebruiker
    #23 edited 27 mei
    Wat is het warm ... we hebben net twee ritten met de aanhanger gemaakt met alle kastjes naar de opslag bij een boer hier in de polder het zijn drie pellets vol inmiddels en zijn in totaal 15 kastjes. Voor 100 euro opgeslagen tot volgend jaar mei dat is niet duur volgens mij.

10e4a353efc7fe4098bc95434ed223bb.jpg

Het lijkt veel 15 kastjes maar als je ziet dat die licht groene keuken hier boven al 12 kastjes telt en we een L-keuken maken in een keuken van 6 bij 6 meter. Ook wil ik wat kastjes in het gasten verblijf ophangen, nog maar niet te spreken van de plannen met de keuken in het kleine boerderijtje (uit 1700) wat nog opgeknapt moet worden maar dat is pas over drie jaar.

Heb nu nog thuis 4 boven kastjes staan om op te knappen, er komen nog 6 kastjes die nog ergens opgeslagen staan bij iemand. Dat zijn kastjes met totaal afwijkende maten, zoals links op de foto te zien zijn hierboven bij de lichtgroene keuken. Het is wel leuk om zo te passen, te meten en te puzzelen met keuken kastjes. Voor dit jaar is het project keuken kastjes verzamelen klaar. Nu kan ik deze zomer in Zweden gaan inmeten en inplannen en kijken of er nog iets bij moet komen aan kastjes wat volgend jaar mee gaat.

0faff2af4debefc8c721f50e30a1efe2.jpg

Een goede rekenaar weet nu dat het gaat om 25 kastjes in totaal. Zitten ook twee grutterskastjes bij met 5 glazen grutters bakken die onder de kastjes komen zie boven rechts. Inbouw apparatuur hebben we ook al...zes pits inductie kookplaat, inbouw spoelbak ongeveer zoals op de foto, 2 ovens en een koel- en vrieskast.

We hebben ook nog een granito aanrechtblad met spoelbak maar weet nog niet waar ik die plaats. Mijn partner en ik hadden ook het idee om misschien dat granito aanrechtblad in de buiten keuken te plaatsen.

Voor dit jaar is het dossier keuken gesloten.

• Bloempje74Bloempje74 Gebruiker
    @marcus Pfff.... Is toch niet echt een klusje om met dit warme weer te gaan doen, maar de opslag is idd. niet duur wat een leuke plannen heb jij voor Zweden, lekker om naar uit te kijken..
  • emsepemsemsepems Gebruiker
    Mooie tuinbank zeg!
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #26 edited 27 mei
    De Bouw tekening staan hier en bijna het hele Rietveld archief, alle briefwisselingen en tekeningen staat hier

De bank is ook als soort bouwpakketje te koop, al hebben ze het ontwerp enigszins aangepast volgens mij.

Binnen in huis misstaat de bank ook niet ...

https://casarama.files.wordpress.com/2009/07/rietveld-bankje.jpg?w=500&h=332
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #27 edited 27 mei
    Ga ook nog twee bankjes van betonnen tegels maken. 10 grote beton tegels, 2 gaten in elk en 5 latten makkelijker kan het niet ... en geen rugleuning zoals op de afbeelding. Minder fraai dan het rietveld bankje maar zal weinig of niet rotten of onderhoud vragen. Weet dan één ding zeker het bankje zal niet zo gauw gestolen worden.

gartenbank-beton-t.jpg

Hoe te maken lees je hier en hier.

O ja en zonder blonde dame!!

Dat is ook een gaaf bankje, dat is ook wel een idee om bij mij te plaatsen, ik woon aan een stadsgracht en daar kan deze wel tegen, nu nog een handige man zien te vinden ( die van mij heeft 2 linkerhanden)het lijkt me erg leuk om met zo ' n enorm project als die van jou bezig te zijn, ik hoop voor je dat je lichaam ook een beetje meewerkt.
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #29 edited 28 mei
    Heb twee rechter handen wat mijn ogen zien kunnen mijn handen maken. Is soms eerder een aspect van afremmen of nog niet het juiste gereedschap, materiaal voorradig soms moeten er nog paar handen erbij komen ter assistentie. Je zou ook een buurman lief aan kunnen kijken.

Tja dat lichaam....ben van het type dat lichaam moet gewoon doen wat ik wil en niet anders...dus dat is nog wel eens een "leerweg" of tegenslag.
    Wel fijn 2 rechterhanden, ik kan mijn buren lief aankijken maar dat wordt dan niks. Zal ik toch zelf aan de slag moeten, ik ben thuis ook degene die alle klussen opknapt alleen lukt dat niet altijd en ga ik altijd over mijn grenzen....accepteren dat sommige dingen niet meer gaan kan ik ook nog niet.
    Net wat jij zegt dat is een " leerweg "of tegenslag.
    Maar ik heb een grote loods dus ik kan het in mijn eigen tempo gaan doen, leuke uitdaging!
Log in of Registreer om te reageren.