25 weken zwanger & toenemende astma

02-04-2017 om 07:08 uur

Hallo allemaal,

Ik ben niet op dit forum en hoop mensen te vinden waar ik ervaring mee kan uitwisselen. Ik ben nu 25 weken zwanger en sinds 14 weken is mijn astma enorm aan het toenemen. Ik zit nu sinds mn 14de week aan de derde prednison kuur van 30mg. De eerste twee keer heeft Dat even rust gegeven. Maar nu bij deze derde keer lijkt het niet veel invloed te hebben. Ik ben vorige week 3 dagen opgenomen. Voor mn opname gebruiktr Ik sochtends 1 serevent, 2 salbutamol & 4 Qvar, tussendoor 2 x 2 atrovent en savonds weer 1 serevent, 2 salbutamol & 4 Qvar. Nu ben ik na mn opname aan de vernevelaar gezet, 6 x per dag met 0,5 mg ipratropium & salbutamol. Het vernevelen werkt heel goed, ik merk na de nacht en na de verstreken 3 uur dat ik er echt weer behoefte aan heb omdat de benauwdheid dan weer toeneemt.

Zolang ik niets doe en niet praat is het vol te houden. Zodra ik in beweging kom merk ik het gelijk door kortademidheid, kramp in mn logen en soms pijn. De bijwerkingen van het vernevelen zijn trillende handen & hartkloppingen. Dit doet me dan weer zorgen maken over de effecten voor ee baby.

Ik ben benieuwd of iemand ervaringen heeft met zwanger & astma en de medicatie die ik krijg en of die medicatie echt niets doet met de kleine, ik maak me nml zo'n zorgen over de bijwerkingen voor de baby. Ook ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met astma die erger werd tijdens de zwangerschap en hoe dat verliep in het derde trimester en vervolgens ook tijdens de bevalling.

Ik sta onder behandeling van longarts & Gynaecoloog. Dit is mijn tweede kindje, eerste kindje bijna nergens last van gehad.

Alle tips zijn welkom!

Lizzy

Login of registreer om te reageren
04-04-2017 om 14:55 uur

Hoi Lizzy!

Ten eerste gefeliciteerd met je zwangerschap! Mijn zoontje is nu 10 weken oud. In mijn zwangerschap ben ik 6x opgenomen geweest en slikte ik prednison en oxycodon. Ze hebben mijn zoontje gehaald met 38weken. Ik kreeg een ruggenprik en weeenopwekkers.
Helaas heb ik niet veel tips, wel kan je zorgen voor afleiding en het klinkt cliché maar straks heb je een super mooi kadootje en weet je waar je het voor hebt gedaan. Blijf moed houden, ook al is het soms moeilijk. Als moeder zijnde ben je onwijs sterk en kom je oerkrachten tegen waar je niet van wist dat je die had! Je moet vooral rustig aan doen en durf te vragen om hulp! Jij en je baby zijn nu het belangrijkste. Heel veel sterkte met de laatste loodjes, je kan het!! Dikke knuffel van mij

Login of registreer om te reageren
31-01-2018 om 11:55 uur

Hoi Lizzy,
Ik had ook meer klachten tijdens mijn zwangerschap maar mijn astma was toen nog niet zo erg als bij jou. Ik heb toen (op advies van de verloskundige) minder medicatie genomen. Achteraf was dat juist niet goed, niet goed voor mij en niet goed voor mijn zoon. Het is nu juist belangrijk om een goede behandeling te krijgen van je astma, juist ook voor je kind.
Sterkte met je zwangerschap!
Groeten,
Anne

Login of registreer om te reageren
31-01-2018 om 14:11 uur

Hoi!

Ik herken je klachten. Naar hè? Mijn zwangerschap verliep fantastisch, zonder klachten. Juist ervoor en vooral erna veel last van astma. Gedurende mijn eerste zwangerschap medicatie blijven gebruiken en heb nu een gezond kind in basisschoolleeftijd. Misschien stelt dit je gerust. Zelf worstel ik meer met hoe ik de dagen volhoud mét kind en meer klachten. Hopelijk werkt het voor jou andersom en ben je er straks vanaf.

Groeten Britt

Login of registreer om te reageren