Allergisch voor mijn katten

05-11-2017 om 10:52 uur

Hierbij mijn 'steunvraag' en introductie. Als kind was ik enorm astmatisch, herinner me veel opnamen in het ziekenhuis, inhalotoren en stoomapparaten. Het gehele huis werd gesaneerd, de astma bleef echter. In mijn puberteit leek ik eroverheen te groeien en ik had nog af en toe mijn inhalator nodig, maar verder beperkte het me niet. Sinds mijn twintigste heb ik volledig probleemloos katten in huis (nu dus al 23 jaar).

En nu komt ie dus...begin dit jaar had ik een extreem stressvolle periode (knobbel gevonden, men dacht aan kanker, twee mislukte biopsies voordat ik 6 weken later een goedaardige uitslag kreeg). Mijn man is 8 jaar terug op jonge leeftijd aan kanker overleden en de angst die me overviel was enorm.
De uitslag was uiteindelijk dus goedaardig...echter...in die 6 weken is mijn systeem door de angst volledig overhoop gehaald en werd ik ineens (letterlijk van de ene dag op de andere) stikbenauwd. Na maanden van intense benauwdheid, veel onderzoeken, prednisonkuren, zelfs een MRI en CT scan is er nu dan de uitslag nav een histamineprovocatietest en allergietest: flinke bronchiale overgevoeligheid / allergisch astma en sterke allergie voor katten en (in iets minder mate) huisstofmijt.

Mijn wereld staat sindsdien weer op zijn kop. Dit zijn de maatregelen tot dusver:
Inhalatoren Foster (8x per dag) en Alvesco (2x per dag). Laatste is 3 weken terug toegevoegd en nog niet op zijn maximale werkzaamheid). De inhalatoren lijken weinig te verrichten, zodra ik zelfs maar een trui aantrek met kattenallergenen schieten mijn longen al dicht. Eigenlijk lijkt het erop dat sinds de inhalatoren de benauwdheid alleen maar toegenomen is, al is de sensatie wel wat veranderd - de benauwdheid uit zich nu in niet volledig kunnen inademen en vóór de Foster en Alvesco was er een enorme druk op de borst die nu weg is.
Montelukast
Antihistamine (tot dusver geprobeerd Levocentrizine en Desloratadine)
Mirtazapine voor de nacht (sliep niet meer door de benauwdheid), heeft ook een lichte antihistaminewerking
Acupunctuur
Homeopathie
Hepa luchtfilter met Ionisator in huiskamer en slaapkamer
Stofzuiger met Hepa filter
Sinds kort: neusspray met corticosterioden en neusspray prevalin stop en bescherm (lijkt te helpen!)

Mijn astma-klachten uiten zich eigenlijk alleen in flinke benauwdheid en vermoeidheid. Ik heb geen last van slijm en hoesten.

Het enige wat een beetje begint te werken is de maatregel om de katten niet meer in de slaapkamer te laten en mijn allergische rhinitis te behandelen (wist niet dat asthma zo te maken kan hebben met de neus, maar de allergische rhinitis opheffen geeft me veel meer lucht dan welke inhalator dan ook!).

Verder ben ik aan het kijken naar neusfilters en neusmaskers (dan maar eruit zien als een halve gare wanneer ik thuis ben, ziet toch niemand).

Je begrijpt de strekking al...ik wil ze niet kwijt. Naast de enorme emotionele band (ze zijn het enige levende wat ik nog overheb aan mijn man, die beestjes zijn letterlijk het meest waardevolle in mijn leven) is één van de katjes een enorm zorgenkatje. Erg eenkennig en angstig, heeft epilepsie en 2x daags medicatie nodig en lever en nierproblemen. Ze zijn nu 9 jaar en eigenlijk verwacht ik niet dat het zorgenkatje heel erg oud zal worden, maar ja, dat roepen zowel ik als dierenarts al jaren en ze hobbelt nog vrolijk hier rond. De andere zal makkelijker te plaatsen zijn ergens anders (al zal dat net zo mijn hart breken). Ik blijf daarna immers alleen achter en die mormeltjes hebben de eenzaamheid en ook flinke rouw na het overlijden van mijn lief kunnen verlichten. Moet er niet aan denken eigenlijk...

Nu dan toch mijn vragen:
- Zijn er nog dingen die ik kan doen waar ik niet aan gedacht heb om het leven met de beestjes te kunnen verbeteren? Ik overweeg zelfs de laatste optie - permanent met een mond/neuskap in huis rond te lopen wat natuurlijk wel heel bizar is, dus ik hoop dat er nog mogelijkheden / medicatie / behandelmethodes / etc zijn
- Kan de allergie vanzelf weer wegtrekken? (het was er ook van de ene dag op de ander in die enorme stresstijd, ik had gehoopt dat verlichting van de stress ook weer verlichting van de allergie kan betekenen). Ik heb 23 jaar probleemloos met katten samengeleefd.
- Kan verdere behandeling van de allergische Rhinitis de benauwdheidsklachten verder doen afnemen? (tot dusver heeft me dat het beste geholpen tot mijn verbazing)
- Adviezen mbt supplementen of therapeuten?
- Is een onderhoudsdosis van Prednison (5 of 10mg) nog een optie? (ik weet dat dit vrij rampzalig is voor het gestel en zeker geen first resource, maar kan het helpen?)
- Ik las iets over NAET en zag een filmpje daarover. Ik sta best open voor alternatieve geneeswijzen, echter leek mij dit nog redelijk zweverig. Of vergis ik me?

Gelukkig ondersteunen (tot dusver dan, he) zowel mijn longarts als huisarts mijn huidige beslissing om de beesten te behouden vanwege de emotionele lading en zijn ze optimistisch dat er een leefbare situatie behaald kan worden.

De laatste dagen is me echter de wanhoop een beetje aangevlogen.

Wellicht heeft iemand nog adviezen anders dan 'doe ze de deur uit' (al begrijp ik best dat mensen die niet zo'n band hebben met katten mijn probleem totáál niet begrijpen).

Groet,

Honingbijtje

Login of registreer om te reageren
05-11-2017 om 17:52 uur

Je kan je neusspray misschien vervangen door Dymista, dat is een combispray van een antihistamine en een corticosteroid. Het is vrij nieuw maar mij helpt het enorm goed.

Of immunotherapie?

Login of registreer om te reageren
05-11-2017 om 21:42 uur

Nou Honingbij, dat is wel heel heftig. Ik begrijp wel heel goed dat je je katten niet weg wilt/kunt doen. Desensibilisatie is dan volgens mij het enige wat je kunt doen. Dat je dan immuun wordt gemaakt voor katten.

Login of registreer om te reageren
05-11-2017 om 22:13 uur

Hier een lotgenote, honingbij. W.b. kattenallergie en een sterke emotionele band met de diertjes. Van mijn eerste longarts moest ik ze uit huis plaatsen, maar dat weigerde ik. Ik woon niet alleen en de kinderen zouden stuk gaan.Wel zal ik gaan minderen (momenteel heb ik er 5) het scheelt al enorm als ik ze niet toelaat op de slaapkamer. Probeer 1 ruimte in je huis absoluut kattenallergeenvrij te houden. Ik reageer heftiger op de ene kat dan op de andere.
En het kan zijn dat je nu een tijd behoorlijk heftige klachten hebt, maar dat het later minder is. Bij mij is het gek genoeg in de zomer het ergst, omdat ik ook een pollenallergie heb. Dus mijn longen zijn dan al geprikkeld door de pollen en reageer sterker op de kattenallergenen (denk ik).
Ik heb Avamys, dat helpt goed om mijn neus open en snotvrij te houden.
Misschien dat een homeopaat iets voor je kan doen? Sterkte.

Login of registreer om te reageren
06-11-2017 om 17:15 uur

Dank voor de antwoorden! Ik heb begrepen dat immunotherapie alleen kan wanneer je op dat moment niet een kat thuis hebt, klopt dat niet? Ik ga de neusspray aan mijn huisarts vragen en heb toevallig al een afspraak met een homeopaat staan!

Login of registreer om te reageren