Buiten adem voor uren / dagen

30-10-2019 om 12:32 uur

Hoi mensen, ik heb al mijn hele leven astma maar de laatste tijd heb ik soms dat als ik me iets teveel inspan dat ik zo buiten adem raak dat ik niet meer op adem kan komen voor uren / dagen. Puffen helpt eigenlijk niet , het enige dat helpt is rust rust en nog een rust. Zijn er mensen die dit herkennen ? Voorlopig doe ik het maar even heel rustig aan.

Login of registreer om te reageren
30-10-2019 om 13:00 uur

Ik herken het wel maar ik heb copd, das anders.
Ik zou naar je huis-of longarts gaan, waarschijnlijk helpen je pufjes niet meer genoeg of er speelt er iets meer waarbij je een kuurtje nodig hebt of andere inhalers.
Gebruik je een voorzetkamer? Dit kan ook helpen, dan komt t goedje verder de longen in.
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
30-10-2019 om 13:25 uur

jahoor, ik herken het ook. tijd om naar de huisarts te gaan

Login of registreer om te reageren
30-10-2019 om 13:46 uur

Hoi Mark,

T zou kunnen dat je astma instabieler is, maar ook dat je ademhaling ontregeld raakt tijdens inspanning. Stap 1 is natuurlijk je grenzen bewaken als je schrijft ‘iets teveel’.
Verder: probeer je eens heel bewust te zijn van je ademhaling tijdens inspanning en let dan vooral op het (lang genoeg) uitademen en een kort moment van rust na uitademen. Misschien dat je jezelf nu (onbewust) opblaast door te kort uit te ademen en te snel weer in te ademen na een uitademing. Je kunt je dan enorm benauwd voelen en dan helpt puffen met ventolin niet. Soms kan atrovent deze klachten wel iets verlichten omdat dat op een andere manier je luchtwegen verwijdt dan ventolin. Puffen met voorzetkamer kan ook helpen om je ademhaling te kalmeren.

Login of registreer om te reageren
30-10-2019 om 13:52 uur

Puf je ook voor het sporten? Vroeger deed ik dat niet en duurde het lang voor ik mijn klachten na het sporten de baas werd. Nu ik het wel doe, herstel ik sneller en reageer ik daarna ook beter op mijn pufjes.

Login of registreer om te reageren
31-10-2019 om 14:19 uur

Herken het ook ben dan over mijn grenzen gegaan. Maar als je dit normaal wel kon is het denk ik tijd om even langs de dokter te gaan.

Login of registreer om te reageren
02-11-2019 om 09:42 uur

Allemaal bedankt voor de reacties.

Het is een combinatie van slechte nachten en grenzen bewaken , dus ja de astma is niet erg stabiel.
Ik had verwacht dat ik wel naar de supermarkt kon fietsen en terug....maar dat was al teveel en ik moest toch nog terug. Toen was ik voor uren buiten adem en dat kost me twee dagen om te herstellen.
Op sommige dagen kan ik het best gewoon binnen blijven....

Login of registreer om te reageren
02-11-2019 om 10:02 uur

Toch denk ik ook wijs om te overleggen met je arts, vooral als dit ineens zo speelt.
Sterkte hoor!

Login of registreer om te reageren
02-11-2019 om 11:47 uur

Heb je buiten slechte periodes wel een goede conditie of zou dit wat zijn om aan te werken met de fysiotherapeut?

Login of registreer om te reageren
02-11-2019 om 12:26 uur

@goudvisje Zal het maandag even met de longarts overleggen, dan moet ik toch heen om over Dupixent te praten.

@Daantje , nou ik heb meestal slechte periodes..., wel kan ik soms een half uur wandelen of fietsen in een rustig tempo. De avond voordat ik naar de supermarkt had gefietst heb ik ook nog een half uur gewandeld en dat ging goed. Dan 1 slechte nacht en ja dan blijft er weinig meer over...

Login of registreer om te reageren
05-11-2019 om 10:08 uur

Heb overleg gehad met de longarts, Dupixent krijg ik eerst nog niet , in goed overleg besloten.
Wat ik wel krijg is Azitromycine 250mg , ben er vanochtend mee begonnen.
Dus over dit topic (het buiten adem raken) is niet echt wat concreets voor op dit moment behalve rust houden en ritme houden.

Login of registreer om te reageren