Foster Nexthaler 100/6 vs Foster Nexthaler 200/6

29-04-2020 om 14:46 uur

Goedemiddag lotgenoten,

Ik had jarenlang Foster Nexthaler 100/6 gebruikt, nu ga ik over op de Foster Nexthaler 200/6.
Zijn er verschillen tussen deze twee medicijnen, afgezien van de zwaarte ?

Zijn er ook mensen met ervaring met beide medicijnen ?

Alvast bedankt voor de reacties.

Login of registreer om te reageren
30-04-2020 om 16:05 uur

Je moet er even erg in hebben dat de ontstekingsremmer wel een hogere dosis heeft maar de luchtwegverwijder niet. Ik had er niets aan en kon beter twee pufs 100/6 nemen ipv één 200/6.

Login of registreer om te reageren
01-05-2020 om 08:31 uur

Dank voor de reacties.

Ik weet niet wat ze erin stoppen maar ik werd er haast stoned / dizzy van toen ik de 200/6 voor het eerst nam terwijl ik normaal 2x1 100/6 neem per keer maar goed nu ben ik er wel aan gewend.

@Daantje , Ik heb ook het idee dat ik met twee pufs 100/6 beter af ben vanwege de hogere dosis luchtwegverwijder.

Even aanzien nog, anders ga ik terug op de 100/6.

Login of registreer om te reageren
01-05-2020 om 09:00 uur

@mark29 wat was de reden om over te stappen? Last van bijwerkingen formoterol?Gebruiksgemak? Astma stabieler krijgen?

Wat heb je nu voorgeschreven gekregen? 1x200/6 ipv 2x100/6 > evenveel bescherming, maar minder luchtwegverwijder (gemak, minder last van formoterol)

of 2x200/6 > meer bescherming met evenveel luchtwegverwijder? (Stabieler proberen te worden)

Met 1x 100/6 zou je ook vaker op een dag een extra puf kunnen nemen bij klachten, vergelijkbaar met SMART methode bij Symbicort, ipv ventolin. Idee is dat je tijdens slechtere periodes niet alleen de benauwdheid kortdurend wegneemt maar ook meteen het astma extra behandelt door extra cortico’s te inhaleren. Nieuwste richtlijn astma adviseert veel sneller een combipreparaat te gebruiken dan alleen ventolin zo nodig, omdat veel mensen anders alleen symptomen behandelen en niet de oorzaak, waardoor het astma uiteindelijk een stuk instabieler wordt/blijft.

Misschien zou je kunnen. overwegen/overleggen om als onderhoud de 200/6 te gebruiken en de 100/6 ipv ventolin te gaan gebruiken?

Login of registreer om te reageren
01-05-2020 om 16:26 uur

@EmmaW , de reden om over te stappen naar 200/6 was om de astma stabieler te krijgen.
Ja ik ben 3x2 Foster 100/6 naar 3x1 Foster 200/6 gegaan , dan zou ik eigenlijk minder luchtwegverwijder binnen krijgen.

Ja dat zou ook nog kunnen idd om de Foster 100/6 i.p.v. de Ventolin te gaan gebruiken maar dan gaat mijn medicijngebruik wel weer omhoog en daar heb ik geen behoefte meer aan. Het helpt toch allemaal uiteindelijk niks dus dan blijf ik liever stabiel met de hoeveelheid medicatie die ik neem.

Als het zo blijft dan bel ik volgende week op of ik weer terug kan op 3x2 Foster 100/6 en dan vraag ik ook gelijk wat de gedachte erachter was want ik begreep het toen eigenlijk ook al niet en nu nog niet maar ja ik dacht proberen kan geen kwaad.

Login of registreer om te reageren
04-05-2020 om 21:22 uur

Ik ben al vrij snel overgegaan van 3 maal 2 X 100/6 naar 3 maal 1 X 200/6, op aanwijzing van mijn longarts. Buiten dat mijn astma toen sowieso niet erg stabiel was, heb ik zelf verder geen directe verandering gemerkt.
Ik gebruik nu al jaren 2 maal per dag 1 x 200/ 6, en bij een slechte periode 3maal per dag.

Login of registreer om te reageren
05-05-2020 om 07:22 uur

Je hebt er waarschijnlijk niks aan Mark29, maar bij mij is juist gekozen voor meer luchtwegverwijder, omdat dat wat minder slecht is voor je lichaam dan hoge dosis cortico. Op deze manier was ik een tijd stabiel, Nu niet meer en wacht op longrevalidatie.

Op dit moment gebruik ik 2x dgs 3 100/6 foster (en mag naar 12 pufjes op een dag) Daarnaast dagelijks nog elklira en serevent

Niks aan dat je niet fit bent, sterkte met het zoeken naar de juiste dosering ;-)

Login of registreer om te reageren
05-05-2020 om 09:48 uur

Ik gebruik een foster aerosol, waarom wordt er bij jou een nexthaler voor geschreven ipv aerosol? Is dit alleen andere toedieningsvorm?
Zelf word ik erg trillerig van teveel foster en ook hees en veel blauwe plekken.
Ik zou het goed overleggen met je arts.
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
05-05-2020 om 09:59 uur

Bij de nexthaler komt er meer medicijn in je longen dan bij een aerosol volgens mijn longarts. Waardoor je soms net een lagere dosering kan gebruiken of met dezelfde dosering meer effect hebt.

Bij mij kijken ze met een NO meting hoe het staat met de ontsteking en of ik meer ontstekingsremmers of luchtwegverwijders nodig heb.

Login of registreer om te reageren
05-05-2020 om 14:12 uur

@goudvisje , Vroeger gebruikte ik Foster met een voorzetkamer , als ik me niet vergis stond er in 2013 een stukje in de krant over de Foster Nexthaler , toen heb ik de longarts gebeld dat ik dit wou proberen.
Ik merkte direct dat de Foster Nexthaler beter werkte dan de Foster met voorzetkamer.

Om terug te komen op het verschil tussen 100/6 en de 200/6 , ik begrijp niet waarom ik er zo anders op reageer want het is toch hetzelfde medicijn maar ik voel me niet lekker bij de 200/6.

Login of registreer om te reageren
05-05-2020 om 23:12 uur
Reactie op mark29

@goudvisje , Vroeger gebruikte ik Foster met een voorzetkamer , als ik me niet vergis stond er in 2013 een stukje in de krant over de Foster Nexthaler , toen heb ik de longarts gebeld dat ik dit wou proberen.
Ik merkte direct dat de Foster Nexthaler beter werkte dan de Foster met voorzetkamer.

Om terug te komen op het verschil tussen 100/6 en de 200/6 , ik begrijp niet waarom ik er zo anders op reageer want het is toch hetzelfde medicijn maar ik voel me niet lekker bij de 200/6.

Ok begrijp het nu.
Ik zelf denk dat de 200/6 dan toch te veel is voor je? 200/6 ipv 100/6 zal toch meer medicijnen bevatten?
Ik zou het aangeven bij je arts, wat zij ervan denken..
Sterkte!

Login of registreer om te reageren