Relvar ipv Seretide

12-02-2021 om 09:02 uur

Ik gebruik al jaren Seretide, nu krijg ik opeens Relvar. Volgens huisarts en apotheek werkt dit hetzelfde, maar het is een andere werkzame stof. Ook als ik een recept zou hebben met specifiek Seretide erop, zou mijn apotheek dit alleen leveren als ik het zelf betaal.
Twee vragen:
Heeft iemand ervaring met deze overstap
Mag de apotheker dit doen, de arts bepaalt toch wel medicijn ik krijg.
vast bedankt voor reacties
Dorja

Login of registreer om te reageren
14-05-2021 om 21:51 uur

Heb net dezelfde overstap moeten maken, want Seretide zou zogezegd niet meer vergoed worden vanuit de verzekering (dat werd het al niet, dus geen idee vanwaar de huisarts deze info haalde).

Uiteindelijk merk ik in beide geen verschil: ze werken allebei niet voor mijn lichte astma.

Login of registreer om te reageren
22-06-2021 om 13:41 uur

Onlangs kreeg ik van de apotheek Salmeterol/Fluticasonpropionaat in een Neutec inhaler.
Dat in plaatst van Seretide in een Diskus. Waarbij op de Seretide verpakking als ondertitel ook salmeterol/fluticasonpropionaat staat. Daarmee zijn voor mij de werkzame stoffen in ieder geval gelijk.
Op zich heb ik niet zo'n erge astma en ervaar qua puf-stof niet echt veel verschil. De grote verschillen zullen in de hulp stoffen zitten. Bij mij was het verhaal van de apotheek ook dat seretide niet meer vergoed zou worden. Andersom: Seretide hadden ze wel op voorraad en de neutek niet...

Een paar jaar geleden heb ik ook al eens een alternatief voor Seretide gekregen: Ipratropium-Bromide in Cyclocaps. Losse capsules die in een cyclo-haler moesten worden ingenomend. Die heb ik bij de eerste capsule al terug gebracht. De losse capsules die in de cyclohaler worden doorgeprikt zorgden voor losse plastic schilvers die ik zo opzuig. Dat was heel snel over.

Mijn tip voor iedereen die van de seretide over moet op wat anders: Er zijn meerdere 'anders' medicijnen. Laat ze door de apotheek op een rijtje zetten en gebruik een paar weken/maanden een nieuwe om te wennen. Werkt het niet, vraag een alternatief

Eerlijk is eerlijk: Ooit kreeg ik lomudal, met een spin-haler. Toen ik over moest op Seretide was dat ook lastig, al wende vooral het gebruiksgemak van de seretide diskus erg snel.

Wel merk ik dat de neutek-inhaler veel minder lucht doorlaat als de seretide-diskus. Zie https://inhalatorgebruik.nl/nl/home voor de plaatjes. De zuig-opening is praktisch gelijk, de mondstukken zijn zelfs uitwisselbaar. Nader onderzoek/vergelijk leert dat zelfs het binnenwerk wel heel erg op elkaar lijkt. Maar puffen/zuigen aan de diskus gaat gewoon veel makkelijker dan aan de neutek.

Login of registreer om te reageren