Heb jij nog gesport vandaag? #66

trijnkotrijnko Administrator
En hier weer een nieuw topic Sporten.
Hier kun je alles kwijt over sporten, bewegen etc.
Ga naar laatste reactie«137

Reacties

  • DominiqueDominique Gebruiker
    #1
    Vanmorgen vroeg uit de veren, en op naar het ziekenhuis.
    Gips eraf, en foto's gemaakt ivm de pijn.
    Ik heb nu een walker gekregen
    Loopt wel fijner dan gips, en deze schoen mag in de nacht uit
    Heb er al wel een half rondje mee buiten gelopen
    Is weer anders, dus helaas weer pijn
    Nog 3 weken, dan weer terug op controle
    Fietsen gaat beter dan lopen
    En ik neem mijn krukken in de fietstas mee
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    #2
    Fijn dat het gips eraf is en je af en toe even zonder mag.

    Ik heb een rondje gewandeld met een vriendin. We houden elkaar goed in balans want ik kan nog niet zover lopen en zij ook niet. Toch lekker om even uit te waaien.
  • Caroline81Caroline81 Gebruiker
    #3
    Een Walker heb ik in het verleden ook 3 maanden moeten dragen. Ik heb er positieve herinneringen aan.

    Vandaag 25 minuten gefietst. 30 minuten krachttraining op de sportschool en 30 minuten indoor roeien.
  • DominiqueDominique Gebruiker
    #4
    Caroline81 schreef: »
    Een Walker heb ik in het verleden ook 3 maanden moeten dragen. Ik heb er positieve herinneringen aan.
    @Caroline81 , had je nog veel pijn tijdens het dragen van de Walker?

  • emsepemsemsepems Gebruiker
    #5
    Dominique schreef: »
    Vanmorgen vroeg uit de veren, en op naar het ziekenhuis.
    Gips eraf, en foto's gemaakt ivm de pijn.
    Ik heb nu een walker gekregen
    Loopt wel fijner dan gips, en deze schoen mag in de nacht uit
    Heb er al wel een half rondje mee buiten gelopen
    Is weer anders, dus helaas weer pijn
    Nog 3 weken, dan weer terug op controle
    Fietsen gaat beter dan lopen
    En ik neem mijn krukken in de fietstas mee

    Dit klinkt beter. Fijn! Al is het jammer dat bij iets inspanning de pijn weer zo opspeelt.
  • DominiqueDominique Gebruiker
    #6
    Hopelijk werkt deze walker er aan mee, dat ik minder pijn heb bij het lopen gekeken
  • Caroline81Caroline81 Gebruiker
    #7
    @Dominique ik had geen pijn tijdens het lopen met de Walker. Maar ik schat in dat ik minder ijzerwerk in mijn voet had zitten.
  • Caroline81Caroline81 Gebruiker
    #8
    Vandaag ruim een uur gewandeld en zwerfafval opgeruimd.
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    #9
    De sportinstructeur had maandag een notitie gemaakt voor de fysio maar die belde dinsdag dat ze niet zo lekker was en naar huis ging maar dat ze me dringend moest spreken. Dat gaan we as dinsdag doen. Ik had dus verwacht dat ik vandaag nog gewoon zou trainen maar blijkbaar hadden ze wel overlegd en ik mocht vandaag de maximaal test doen. Dat was pittig maar hij vond dat ik het echt goed gedaan had. Nu gaan ze puzzelen op mijn schema en dan zie ik volgende week wat eruit gekomen is.
  • Caroline81Caroline81 Gebruiker
    #10
    @Daantje wat moet je dan allemaal doen bij een maximale test?
  • Caroline81Caroline81 Gebruiker
    #11
    Vandaag met de fietsclub mee geweest. Een mooie tocht gemaakt van 67,5 km. Door bossen en open gebieden. Heel afwisselend.

    Wij hebben pauze gehouden bij een fietsmaatje die een blessure heeft. We konden daar lekker in de tuin zitten.
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    #12
    Caroline81 schreef: »
    @Daantje wat moet je dan allemaal doen bij een maximale test?

    Ik heb een 15RM test gedaan, dan ga je op zoek naar het gewicht dat je 15 keer kan heffen en daarna ook echt niet meer. Dat hebben we gedaan voor de leg extension, leg curl, Squat en lat pulley. Verder nog wat andere losse oefeningen. Ze gaan het nu overleggen en omrekenen naar mijn nieuwe trainingsschema. Gisteravond heb ik lekker pizza gegeten met mijn sportmaatje, dat doen we een paar keer per jaar.

    Vanmorgen werd ik wakker zonder spierpijn in mijn benen wat ik wel verwacht had maar verder doet alles pijn, handen, polsen, buik, rug, schouders. Mijn roeigroepje wilde gaan trainen voor ons evenement over drie weken maar ik heb alleen gestuurd want ik kon de beweging niet maken vanwege de pijn in mijn polsen. Dat was ook gezellig maar ik hoop dat ik van de week weer een stukje kan roeien.
  • NckiieNckiie Gebruiker
    #13
    Die maximaaltest heb ik ook gehad tijdens revalidatie en dan was het een fietstest, inderdaad de 15RM volgens mij met legpress, leg extension, en 2 arm oefeningen bij de een moet je wat naar beneden trekken en bij de ander wat vooruit duwen.
    Verder was het niet-lineair trainen op basis daarvan volgens wetenschappelijk onderzoek en na x-aantal weken weer herhalen en op geleide van hoe zwaar je de training vind opbouwen maar hij ging wel elke 2 weken sowieso iets omhoog.

    Niemand kwam vermoeid de sportzaal uit en bijna iedereen boekte eigenlijk best wel vooruitgang doordat je minder traint maar efficiënter. Echt een nuttige methode en mijn fysio heeft het onderzoek gekregen na mijn revalidatie en gebruikt het nu ook bij meer mensen die last hebben van de longen, hij is namelijk eigenlijk gewoon een sportfysiotherapeut.
    Veel longfysio’s werken nog volgens hartrevalidatiemethoden die voor hartrevalidatie super werken, maar voor de longen weer veel minder. De manier van trainen is echt heel anders en super interessant😊 hopelijk wordt deze kennis echt sneller verspreid! En natuurlijk is het geen gouden standaard en is soms maatwerk nodig, maar ik heb zelf het verschil ervaren en dat was enorm!
  • jippie46jippie46 Gebruiker
    #14
    Caroline81 schreef: »
    Vandaag met de fietsclub mee geweest. Een mooie tocht gemaakt van 67,5 km. Door bossen en open gebieden. Heel afwisselend.
    .

    Ik lees dit topic eigenlijk nooit meer, maar dacht toch eens kijken of er nog handige tips of weetjes in staan. Zoals vormen van bewegen of welke hometrainer is nu een topper.

    Als ik de berichten lees, dan word ik zo verdrietig en voel ik me zo beperkt.
    Dit topic is meer een topic van kijk mij eens en dat is jammer. Voor mij persoonlijk.

    Dus jippie kan het beter niet lezen.

    Om de vraag even aan anderen te stellen, hoe ervaren jullie dit?

    Trouwens caroline super dat dit allemaal lukt😀. Ik ben echt super blij voor je

  • NckiieNckiie Gebruiker
    #15
    @jippie46 persoonlijk zie ik het niet zo, maar ik kan me voorstellen dat het wel zo kan voelen.

    Ik kan al een lange tijd niet sporten en dat was bijvoorbeeld vandaag douchen, maar ik denk dat de meeste gewoon als intentie hebben om hun ervaringen en ook successen te delen en soms ook de mindere dingen qua sporten of vooruitgang oid.
    Ik vind het mooi dat mensen zich vrij voelen ook dit te delen en ook voor niet-actieve forumleden dat ze zien dat een longziekte niet per se hoeft te betekenen dat niks meer kan.

    Ben ik nooit jaloers? Natuurlijk wel! Maar ik vind het ook super dat anderen sommige dingen wel kunnen. Ik heb geleerd om mezelf met mezelf te vergelijken en wat voor mij op dat moment een mijlpaal is, denkt iemand anders misschien bij oh maar dat is peanuts of iemand anders denkt wauw ik zou willen dat ik dat kon.
    Vaak zodra ik weer eindelijk wat mag doen qua wat ik sporten vind (bijvoorbeeld bepaalde oefeningen bij de fysio, weer op de hometrainer bij de fysio) dan deel ik dat pas hier, al is momenteel wassen en aankleden al sporten.

    Maar het is heel persoonlijk hoe iets je raakt en opvat en ik vind het ook echt wel vaker dan eens confronterend, maar probeer dan te refereren aan mijn allerslechtste dagen en wat ik nu alweer bereikt heb en dan ben ik het zelf gelukkig vaak alweer kwijt. Maar dat is iets wat voor mij werkt en hoeft niet voor iedereen te werken natuurlijk.

    Zo kunnen meerdere topics op verschillende manieren geïnterpreteerd worden en wat daar wordt gedeeld. Het is allemaal afhankelijk van je eigen referentiekader en die is voor een ieder anders gevormd door alles wat je meemaakt in het leven, je karakter, nou eigenlijk gewoon door alles.
  • jippie46jippie46 Gebruiker
    #16 edited 29 mei
    Na even nadenken, is het denk ik het benoemen van de afstand 67,5 km fietsen die me triggert🥲.
    Toen ik nog gezond was, was dat al zo ver en meer voor de echte sporters. Toen waren er nog geen elektrische fietsen. Maar dan nog, met elektrische fiets ook ver.

    Ik vergelijk mezelf ook altijd met me, My and i
    En ik gun echt iedereen alles en iedereen mag alles schrijven op het forum.
    Dus ik toch ook😳
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    #17
    Beetje jammer dat je net die post eruit pikt en niet alle andere eromheen waar anderen, Emsepems, Dominique, Suus, ik en nog meer schrijven over onze revalidatie. Als je verder leest zie je dat Caroline ook niet altijd fit genoeg is om zo'n afstand te fietsen. Dan mag het toch ook benoemd worden als het een keer wél lukt. Ik vind het fijn dat daar ook ruimte voor is. Het forum is over het algemeen al een verzameling mensen met ernstig astma wat best af kan schrikken als je een mildere vorm van astma hebt. De meeste mensen met astma kunnen gelukkig wel een relatief normaal leven leiden en sporten op een redelijk niveau. Ik denk dat het goed is dat daar ook een plaats voor is.

    Ik vind dit een fijn topic juist omdat er overal over gepraat kan worden, over die eerste keer weer een rondje buiten doen na ziekte of een operatie tot een flinke sportieve prestatie als zo'n eind fietsen. We motiveren elkaar en er is overal waardering en respect voor.
  • Caroline81Caroline81 Gebruiker
    #18
    Excuses dat ik mensen misschien gekwets heb met mijn post. Dat is niet de bedoeling. Ik wilde gewoon vertellen wat ik zaterdag aan sport had gedaan.

    Ik heb een lichamelijke beperking en astma.
    Met veel sporten kan ik niet mee doen omdat niet alles aangepast is. Dat heb geaccepteerd en ik heb er vrede mee.

    Mijn fietsmaatjes baalde wel van de blessure. Maar we hebben haar een hart onder de riem gestoken.










  • Caroline81Caroline81 Gebruiker
    #19
    Daantje schreef: »
    Caroline81 schreef: »
    @Daantje wat moet je dan allemaal doen bij een maximale test?

    Ik heb een 15RM test gedaan, dan ga je op zoek naar het gewicht dat je 15 keer kan heffen en daarna ook echt niet meer. Dat hebben we gedaan voor de leg extension, leg curl, Squat en lat pulley. Verder nog wat andere losse oefeningen. Ze gaan het nu overleggen en omrekenen naar mijn nieuwe trainingsschema. Gisteravond heb ik lekker pizza gegeten met mijn sportmaatje, dat doen we een paar keer per jaar.

    Vanmorgen werd ik wakker zonder spierpijn in mijn benen wat ik wel verwacht had maar verder doet alles pijn, handen, polsen, buik, rug, schouders. Mijn roeigroepje wilde gaan trainen voor ons evenement over drie weken maar ik heb alleen gestuurd want ik kon de beweging niet maken vanwege de pijn in mijn polsen. Dat was ook gezellig maar ik hoop dat ik van de week weer een stukje kan roeien.

    Mooie prestatie Daantje! Daar mag je echt trots op zijn!
  • Caroline81Caroline81 Gebruiker
    #20
    Vandaag een beetje uitgerust. Aan het eind van de middag naar de sportschool geweest.

    Krachttraining gedaan en en 30 minuten indoor roeien.
  • SpiritSpirit Gebruiker
    #21
    Sporten, bewegen wat is nou het beste? Vroeger was hardlopen gezond nu praat men liever over wandelen, is minder blessuregevoelig. In de tuin werken en o.a. stofzuigen wordt ook als goede beweging gezien. Zitten is het nieuwe roken. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
    Wat belangrijk is is dat we niet blijven zitten en regelmatig in beweging komen en daarbij onze grenzen in de gaten houden. En dat kan per moment, per uur per dag en per week verschillend zijn.
    Wanneer ik op mijn nulpunt zit oefen ik toch mijn been, arm, rug- en buikspieren. Heel minimaal en vooral probeer ik goed te ontspannen. Dat valt nog niet mee met longen, die zagen alsof er een boom om moet. Gelukkig helpen de ademhalingsoefeningen van de fysio om toch een redelijk ontspannen gevoel te krijgen. Het geeft me het idee dat ik nog enige invloed heb op een de situatie van een longaanval.
    Wanneer ik dan langzaam opkrabbel kijk ik eigenlijk nooit naar afstanden die ik afleg maar meer naar de tijd die ik er mee bezig ben. Begin met 5 minuten wandelen, fietsen (elektrisch) 10 min. en zwemmen voornamelijk drijven met hier en daar een slag en breidt dit uit. En vind alles oersaai maar ja het moet om weer een beetje conditie te krijgen en uiteindelijk te genieten van het bewegen zelf.
    Inmiddels heb ik weer een aardig beweegniveau van 45 min. zwemmen,
    30 minuten in de tuin werken, huishouden 50 min., wandelen 45 min. en fietsen vind ik altijd fijn omdat ik graag buiten ben en het elektrisch fietsen een uitkomst is. Alle activiteiten wissel ik af met een poosje zitten (lezen, computer, crea) en
    's middags nog een uurtje slapen. Het is niet de dagindeling die ik het meest ideaal vindt maar het werkt en daar gaat het om.
    Af en toe wijk ik af van de dagindeling omdat er andere dingen op de planning staan. Meestal leuke dingen of soms iets onverwachts. Het is de kunst om daar ook van te genieten en je rust op een ander moment te pakken.

    Groetjes Spirit
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    #22
    Caroline81 schreef: »
    Daantje schreef: »
    Caroline81 schreef: »
    @Daantje wat moet je dan allemaal doen bij een maximale test?

    Ik heb een 15RM test gedaan, dan ga je op zoek naar het gewicht dat je 15 keer kan heffen en daarna ook echt niet meer. Dat hebben we gedaan voor de leg extension, leg curl, Squat en lat pulley. Verder nog wat andere losse oefeningen. Ze gaan het nu overleggen en omrekenen naar mijn nieuwe trainingsschema. Gisteravond heb ik lekker pizza gegeten met mijn sportmaatje, dat doen we een paar keer per jaar.

    Vanmorgen werd ik wakker zonder spierpijn in mijn benen wat ik wel verwacht had maar verder doet alles pijn, handen, polsen, buik, rug, schouders. Mijn roeigroepje wilde gaan trainen voor ons evenement over drie weken maar ik heb alleen gestuurd want ik kon de beweging niet maken vanwege de pijn in mijn polsen. Dat was ook gezellig maar ik hoop dat ik van de week weer een stukje kan roeien.

    Mooie prestatie Daantje! Daar mag je echt trots op zijn!

    Dankjewel 😊

    Ik heb gisteren nog soft stretch yoga gedaan voor mijn spieren. Vanmiddag een rondje gewandeld en vanavond nog een lesje yoga gedaan maar die was wel pittig dus ik heb tussendoor af en toe even pauze genomen. Mijn voet voel ik nu ook wel.
  • NckiieNckiie Gebruiker
    #23
    Zeker dat jij dat ook mag schrijven Jippie, ik zeg nergens dat het niet mag en jij zegt ook nergens dat iemand anders het niet mag. Mooi dat je vindt wat je triggers zijn, dan kan je achterhalen waarom en eraan werken toch? Het mooie is dat we altijs kunnen blijven verbeteren en leren op allerlei vlakken en ook hier van elkaar🥰

    @Caroline81 voel je niet schuldig, alleen maar mooi dat je ondanks beperkingen toch bezig blijft en hebt gevonden wat jij wel kan doen💪🏻 En dat ik dan soms stiekem jaloers ben, betekent niet dat ik het jou niet gun!

    En mooi beschreven Spirit, ik blijf ook bewegen binnen mijn mogelijkheden, zo doet iedereen zijn best en liggen iedereens grenzen ergens anders en dat verschilt inderdaad per dag en vaak ook op de dag nog.

    Zelf vind ik sporten meer zoals de reguliere sporten, wandelen, fietsen en dat soort dingen. Mijn oefeningen van de fysio zie ik als onderhoud😅 en het liefst ga ik gewoon weer te paard zoals vroeger💪🏻 Is ook mijn doel voor dit jaar!

    En Daantje hopelijk trekt de spierpijn snel wel en kan je weer lekker snel zelf roeien🥰
  • TamiaTamia Gebruiker
    #24
    @jippie46 : ik begrijp je gevoel wel, maar persoonlijk denk ik dat niemand hier probeert op te scheppen met hun prestaties. Ik denk dat de meesten gewoon blij zijn dat ze iets kunnen doen en er zijn ook veel die schrijven wat ze 'maar' kunnen. De meesten posten regelmatig en posten zowel als het slecht gaat dan als het beter gaat. In die zin begrijp ik @Caroline81 ook. Voor haar is het een overwinning om dit terug te kunnen fietsen. Maar als je zelf veel slechter bent, dan komt dit uiteraard wat zuur over. En om die afstand in perspectief te zetten: op een koersfiets leg je wel echt iets gemakkelijker lange afstanden af.

    Zolang we geen forum willen van enkel 'ernstig astma' en 'COPD 4', denk ik dat we gewoon de verschillen moeten accepteren. Voor de een is 5min stappen een uitdaging, voor de ander een heel stuk lopen of fietsen.
  • goudvisjegoudvisje Gebruiker
    #25 edited 30 mei
    jippie46 schreef: »
    Caroline81 schreef: »
    Vandaag met de fietsclub mee geweest. Een mooie tocht gemaakt van 67,5 km. Door bossen en open gebieden. Heel afwisselend.
    .

    Ik lees dit topic eigenlijk nooit meer, maar dacht toch eens kijken of er nog handige tips of weetjes in staan. Zoals vormen van bewegen of welke hometrainer is nu een topper.

    Als ik de berichten lees, dan word ik zo verdrietig en voel ik me zo beperkt.
    Dit topic is meer een topic van kijk mij eens en dat is jammer. Voor mij persoonlijk.

    Dus jippie kan het beter niet lezen.

    Om de vraag even aan anderen te stellen, hoe ervaren jullie dit?

    Trouwens caroline super dat dit allemaal lukt😀. Ik ben echt super blij voor je

    Lieve Jippie, het is gewoon dubbel sh*t, dat je zo enorm beperkt bent, ook ik weet wat dit soms doet met een mens.
    Ik schrijf hier ook weinig, niet om dezelfde reden, ik lees het weinig dit topic, dat is indd een keus, er zou haast een topic paralympics moeten komen 🙃 grapje natuurlijk om je een klein beetje op te vrolijken.
    Bedenk dat wat jij iedere dag voor elkaar bokst, topsport is, iedere dag de "strijd" aangaan om op te staan, douchen /wassen, je toch voor je gezin en man het zo gezellig mogelijk maken dat is sport met een gouden randje...
    Ik geef je een dikke knuffel, dat heeft ieder mens nodig.
    Het forum is niet alleen een verzameling astma en ernstig astma wat ik ergens las maar :
    Astma, ernstig astma, zeer ernstig astma, naast sommige met alle isolatie toestanden erbij ook nog, copd en astma, ernstig copd en daarnaast alle andere longziektes die hier voorbij komen.

    Ieder heeft soms die knuffel nodig! Of iemand nu goed kan sporten of in een andere vorm topsport bedrijft.
    Alles mag gelukkig ook hier maar soms doet een knuffel even meer.... ❤️😘🍀
  • Suus01Suus01 Gebruiker
    #26 edited 30 mei
    @jippie46
    Ja hoor, ik begrijp je wel. Alles wat ik zelf zou zeggen is ook al wel gezegd. Herhalen, al dan niet in andere woorden, doe ik nu niet. Juist omdat jouw opmerking een gevoelige snaar raakte. Ik vind het soms ook een erg confronterend topic. Dat wordt erger naarmate ik meer inlever.
    Desondanks meld ik mijn prestaties hier af en toe nog wel. Want dat zijn het uiteindelijk toch, vind ik.

    Maar het voorstel van Goudvisje vind ik ook een leuk en goed idee: een topic voor de paralympiërs onder ons. Dat zou voor mij minder confronterend zijn.
    Of in de titel het woord -sporten- vervangen voor bewegen.

    Vandaag fysio en eindelijk iets kunnen en mogen opbouwen.
    Ik mocht op de waterfiets. Dat masseert ook de schouders en bovenrug, altijd prettig, vind ik. En als je staat train je gelijk je evenwicht.
    Aan fysio had ik genoeg. De rest van de dag wat aangemodderd.


  • jippie46jippie46 Gebruiker
    #27
    De zin van @Nckiie dat het fijn is dat ik weet wat mijn triggers zijn en dat ik daar nu aan kan gaan werken, heeft me erg geraakt🥲 dit is een nare pijnlijke opmerking.

    @goudvisje en @Suus01 bedankt voor jullie begrip en soort van steun.

    Aan de anderen.
    Ik heb 1 item eruit gehaald, maar als jullie teruglezen dan lezen jullie toch zelf ook dat het een opsomming van kilometers, tijden en scores en complimenten en schouderklopjes is. Dat is prima, maar het is ook prima als ik geraakt word en nee ik ben niet jaloers op prestaties van anderen. Ik gun iedereen het beste!!!

    Ik ga ook voor het topic Paralympics van @goudvisje

    Groetjes Jippie
  • NckiieNckiie Gebruiker
    #28
    @jippie46 het is niet naar bedoeld, sorry dat het zo overkomt. Ik probeer het om te draaien dat je er in positieve zin van kan groeien. Wat ik opmaak uit jouw opmerking is dat het een trigger voor je is om dit te lezen en het raakt je. Mijn vraag is bij mezelf als zoiets me raakt: waarom raakt dit me? Wat kan ik eraan doen dat het me minder raakt of niet raakt, het ombuigen.
    Want het raakt je toch dat mensen blijkbaar hier zo goed kunnen sporten of heb ik dat verkeerd begrepen?
    Het is daarbij echt helemaal niet mijn intentie om je pijn te doen, ik wil je juist helpen dat je sterker wordt en hier kracht uit kan halen. Dus sorry dat ik je pijn heb gedaan.

    En als je goed leest zie je ook de nodige struggles, dat iemand maanden niks kon en eindelijk weer iets wel kan met Emsepems, Daantje en Dominique als duidelijke voorbeelden. En dat mag je complimenteren toch? Ik zou ook super trots zijn als ik weer 5 minuten kan fietsen en dat dan ook hier delen, in mijn geval zou het 5 minuten zijn, in iemand anders zijn geval 5 uur🤷🏻‍♀️

    Ik merk dat het mij nu raakt dat ik jou pijn heb gedaan, dus dat is iets waar ik aan kan werken. Hoe kan ik het beter verwoorden dat ik iemand in het vervolg geen pijn doe of kan ik beter zwijgen of laat ik het bij diegene het is tenslotte maar net hoe je iets opvangt. Dat is iets waar ik nu over kan nadenken, aan kan werken en weer van kan groeien😊
    Zo bedoelde ik mijn opmerking en niet dat jouw gevoel er niet toe doet, dat jouw problemen niet echt zijn oid of onderdoen voor die van een ander. Ik weet niet hoe ik je pijn heb gedaan op welk vlak dus dat is een speculatie van mij.

    Succes allemaal en als je lekker hebt bewogen of gesport vandaag of op een andere manier goed bezig bent geweest💪🏻💪🏻💪🏻
  • EmmaWEmmaW Gebruiker
    #29 edited 30 mei
    Ik lees hier juist graag mee, ook al ben ik zelf best beperkt en zou ik dolgraag weer terug gaan naar 20+ uur wedstrijdsport per week (wat me tot 5 jaar geleden nog lukte). Dat mij dat niet meer zal lukken is mijn ding, moet ik een plekje geven en mag nooit reden zijn voor anderen om niet te genieten van hun progressie en dat te willen delen.

    Dit is tenminste een topic waarin het gaat over wat wel lukt, dingen die goed gaan. Zo snel verzandt online ervaringen uitwisselen in ‘herken jij dit probleem ook?’ / ‘wie heeft hier ook zoveel last van?’ / ‘ik lig weer in t zkh’ / etc. Ziek, zieker, ziekst, wie heeft het het zwaarst. Daar wordt niemand beter van.

    Natuurlijk mogen ook mindere dagen benoemd worden, niet iedereen zit altijd even lekker in z’n vel. Alleen lijkt me dat niet in een topic over sporten thuishoren.

    Op zich lijkt het me niet verkeerd om een apart topic te openen voor mensen die een ernstige variant van een longziekte hebben. Aan de ene kant meer herkenning, aan de andere kant minder afschrikwekkend voor mensen die met een diagnose hebben gekregen en daardoor op zoek gaan naar informatie. Wie daar echt behoefte aan heeft kan dat altijd starten. Al hoop ik dat ook daar de toon vooral positief zal zijn: wat lukt er wel op jouw niveau.
  • NckiieNckiie Gebruiker
    #30
    Mooi verwoord Emma!
Log in of Registreer om te reageren.