Omgang met bbq, vuurfkorf of sigarettenrook?

22-05-2011 om 19:58 uur

Hoi, ik heb een vraagje waar ik vooral gister mee te maken kreeg.
We zaten met z'n allen gezelligbij een vriendin van mij thuis lekker in de tuin. Haar buren staken de bbq aan, ik merkte dat ik er last van kreeg, gaf dit aan en zijn we naar binnen gegaan.
Eenmaal binnen nergens last van, gezellig aan de keukentafel spelletje doen. Ik merkte dat ik benauwd werd, de buren staken een vuurkorf aan. Dus de ramen moesten dicht. Sommigen wouden graag op den duur naar de kroeg om daar op een terrasje te gaan zitten. Ik durfde het niet, (reed ook met iemand mee) en zei dat ik toch liever niet mee ging.
Ik merkte dat er een soort van ergenis ontstond. Zo vervelend.  ;(

Nu mijn vraag, hoe gaan jullie met dit soort situaties om? Ik kan gewoon niet tegen de rook van zowel, bbq, sigaretten, al vuurkorfen. Of gaan jullie dan gewoon niet?

Login of registreer om te reageren
22-05-2011 om 20:19 uur

Hoi BurnedFlower,

He wat vervelend dat je zo benauwd werd van de rook. Tja mijn lieve vriendinnen houden veel rekening met mij, we gaan niet samen naar een kroeg waar gerookt wordt. Ik heb er niet zoveel last van, als er buiten gerookt wordt. Maar zodra er binnen rook is dan krijg ik het snachts benauwd, soms blijf ik wel eens thuis, omdat een ander (kennissen) geen rekening met mij willen houden, ook al heb ik ze uitgelegd waarom ik voor mijn gezondheid kies.

Het is wel hard en niet leuk, je leert je echte vrienden kennen, die ook om jouw gezondheid geven.

Misschien kan je proberen het aan je vrienden uit te leggen waar je dan last van krijgt als je benauwd wordt, voor veel mensen is dat namelijk lastig om voor te stellen wat er dan gebeurt en hoe dat voelt. Je kan kijken of extra ventolin helpt, zodat je dan wel erbij kan zitten.

sterkte ermee

groetjes bioloogje

Login of registreer om te reageren
22-05-2011 om 20:38 uur

Het is net wat bioloogje zegt,zo kom je erachter,wie je echte vrienden zijn.In de bijna 15 jaar COPD,heb ik ook geleerd dat je soms risico's moet durven nemen.Het is heel dubbel allemaal,je kan natuurlijk niet verwachten dat iedereen zich aanpast aan jou ziekte maar als je nergens meer aan deel neemt,hoor je ook nergens meer bij.Je krijgt dan al gauw een stempel,als zeur,opgelegd.Het zijn keuze's die je moet maken,hoe moeilijk ze,ook zijn.Door nergens mee aan deel te nemen,ontzeg je,je vaak zelf ook hele leuke uitjes en gezelligheid.Daar moet je een middenweg in zien te vinden en dat gaat met vallen en opstaan.
Sterkte ermee.

Login of registreer om te reageren
22-05-2011 om 21:20 uur

oh, dat is een moeilijke vraag.......
ik probeer altijd tussenoplossingen te zoeken, zodat ik wel kan maar niet benauwd wordt. dus een paar meter van de BBQ gaan staan. uit de wind van de vuurkorf gaan, en op t terras op een deel waar niet gerookt wordt...
Natuurlijk is dat niet altijd mogelijk, en dan wordt ik ziek, dus is er geen andere oplosing dan naar huis te gaan.
bij risico acties rijd ik t liefts alleen naar de activiteit, zodat ik naar huis kan zodra ik dat nodig vind en geen ander lastig val

en wat pluimpje en bioloogje zeggen is waar, probeer goed uit te leggen wat je astma inhoudt. pas dan kunnen ze in alle redelijkheid rekening met je houden

Login of registreer om te reageren
22-05-2011 om 22:23 uur

het is heel vervelend om mee te maken en om toe te geven, maar inderdaad ik ga dan gewoon niet meer mee. Helaas is daardoor mijn ''vrienden''groep beperkt van 16 naar nou jah 1 goede vriendin+haar vriend en mijn eigen vriend. En gelukkig dan een paar meiden die ik heb leren kennen in davos en waar ik op msn mee kan kletsen, alleen is afspreken daar mee moeilijk, omdat we ver weg wonen van elkaar.

ook op verjaardagen ,gister verjaardag, stond op eens de bbq met kooltjes aan. ja sorry maar dan mag me vriend mij echt na huis rijden en zelfs van eventjes geprikkeld zijn ben ik gewoon helemaal op er van en kan ik rest van de week nu fijn bij komen. Dus rook/sigaraten/bbq in de buurt is echt wegwezen, helaas.

Login of registreer om te reageren
22-05-2011 om 22:42 uur

Dank jullie wel voor de reacties.. :)

Zo hebben we volgende week ook een bbq, deze is van gas.. We gaan op de fiets. Maar mijn vriend wil mij wel even terug brengen als het echt niet gaat, en dan weer heen gaan. Zomaar altijd allemaal dingen afzeggen is ook niet leuk. En de nodige ventolin heb ik altijd bij me, incl. de mega voorzetk.

Krijgen jullie dan niet het gevoel een einzelgänger te worden? Als je minder onder de mensen bent?
Wel een fijn gevoel te weten dat ik toch niet de enige ben, ondanks dat ik bekaf was van het hoesten, was ik ook zwaar emotioneel toen ik thuis kwam....

Login of registreer om te reageren
23-05-2011 om 18:31 uur
Reactie op burnedflower

Krijgen jullie dan niet het gevoel een einzelgänger te worden? Als je minder onder de mensen bent?
Wel een fijn gevoel te weten dat ik toch niet de enige ben, ondanks dat ik bekaf was van het hoesten, was ik ook zwaar emotioneel toen ik thuis kwam....

Nou eigenlijk valt dat bij mij wel mee. Die vrienden die geen rekening met mijn gezondheid willen houden, ondanks dat ik het geduldig heb uitgelegd, kunnen mij gestolen worden. De echte vriendinnen, gaan ook wel eens zonder mij stappen in een rookcafe. Maar we zijn met z'n 6en, dus vaak kunnen we lang niet allemaal. Behalve cafe's kan je ook nog bij iemand thuis iets leuks doen, wij gaan bijv vaak lunchen. Dan neemt iedereen wat lekkers mee. Zo kan je redelijk goedkoop en rekening houdend met iedereen toch een leuke midddag hebben.

Barbecue, die staat een heel eind van de tafel af, en de wind gaat meestal niet naar de tafel toe.

Login of registreer om te reageren
23-05-2011 om 20:35 uur
Reactie op burnedflower

Krijgen jullie dan niet het gevoel een einzelgänger te worden? Als je minder onder de mensen bent?
Wel een fijn gevoel te weten dat ik toch niet de enige ben, ondanks dat ik bekaf was van het hoesten, was ik ook zwaar emotioneel toen ik thuis kwam....

nee, dat gevoel heb ik niet. natuurlijk ben ik wel eens sneu en soms verdrietig omdat vrienden dingen doen die ik niet kan.......... maar meestal zijn er oplosingen te vinden zodat ik gewoon mee kan (kan doen)

Login of registreer om te reageren
23-05-2011 om 07:57 uur

Ik had zaterdag ook een bbq op gas en nergens last van gehad :s)
Wel de meds van te voren ingenomen, ook binnen zitten vernevelen net voor aanvang van de bbq

Login of registreer om te reageren
23-05-2011 om 18:20 uur

Ik kan ook niet tegen bbq's, vuurkorfen, sigarettenrook en zo :X

In de buurt van de bbq staan doe ik al niet en wij zoeken vaak een plekje uit waar de wind niet naar de tafel waait (en ik dus uit de rook zit) als de bbq niet van ons is, maar er iemand anders in de buurt is ga ik als ik te veel last heb naar binnen, van een vuurkorf heb ik niet heel erg last in de buurt (alleen met oud en nieuw, pal onder mijn raam, maar dan zitten de ramen toch al dicht en ga ik niet naar buiten) en sigarettenrook probeer ik te vermijden. Op terrasjes ga ik vaak in een hoekje uit de wind zitten (dat de wind dus niet naar je toe komt) en dan lukt het vaak wel. Bij verjaardagen (buiten) ga ik ook zo veel mogelijk uit de wind zitten.

Na afloop heb ik vaak wel iets last (als het niet lukt om uit de rook te blijven, is het een iets ander verhaal), dan neem ik mijn medicijnen in en doe ik de rest van de dag rustig aan. Het hangt er vanaf hoe ik me de volgende dag voel (weinig in de rook, dan voel ik me wel weer goed, veel in de rook ben ik weinig waard).

En inderdaad: Van tevoren puffen helpt :)

Login of registreer om te reageren
29-05-2011 om 11:59 uur

Nou.........Gister dus die bbq op gas gehad. Nergens last van, totdat ze een vuurbak/schaal/kom of iets dergelijks aan deden. Ik wist niet waar ik moest staan. De rook ging de loods in waar we waren. Ik moest hoesten, en werdt steeds benauwder.
Ik heb een vriend van me op moeten bellen om me op te komen halen.  ;(
Even verderop uit de rook bij gekomen, me keel ging dichtzitten, kon niet normaal uitademen, en pijn dat het deed.... :? Mjin vriend stond erbij en werd ook helemaal bezorgt, die wou bijna dokter bellen. Maar hem gezegd dat het nog wel wat meeviel... Bij die vriend thuis helemaal bijgekomen. Was ook helemaal koud ondertussen geworden. Ik werdt helemaal gek........

Zucht, en nu doodop van alles...  :'(

Login of registreer om te reageren