Luchtreiniger

28-08-2012 om 14:00 uur

Hallo,

Is er iemand die ervaring heeft met een luchtreiniger?
Inmiddels heb ik vele sites en vele reviews gelezen. Nergens kan ik onafhankelijk informatie vinden over dergelijke apparaten. Op de site van de consumentenbond wordt uitgelegd wat de functies zijn.
Inmiddels zijn er vele soorten luchtreinigers met verschillende functies.
- UV lamp
- Ionisatie
- waterdamp
- Hepa filter

Voordat ik veel geld uitgeef aan een goed apparaat wil ik graag weten of iemand ervaring heeft met dergelijke apparaten en of iemand weet of ioniseren schadelijk is. Veel informatie is inmiddels verouderd. Sites van verkopende organisaties hebben het belang een product te verkopen. Het klinkt allemaal erg goed.

Ik wil weten of het ook echt werkt.

Wie kan mij informeren?

MVG

Login of registreer om te reageren
28-08-2012 om 15:22 uur

Hallo,

Sinds februari heb ik een luchtreiniger/bevochtiger van het merk Venta.
Wij hebben deze gekocht om de luchtvochtigheid in de kamer op pijl te houden.
Vooral in de winter als de c.v. aanstaat.
Ik had steeds droge lippen, mond en keel, waardoor ik veel hoestte.
Ook voor de meubels en parket is een goede luchtvochtheid belangrijk.
In hoeverre het apparaat de lucht ook reinigt kan ik niet zeggen, maar de lucht is wel veel aangenamer geworden om in te ademen.
Nu is hij niet aan omdat de luchtvochtigheid hoog genoeg is, maar zodra dat weer onder de 40% is gaat hij weer aan.
Er zitten drie standen op, zodat het goed te regeleni is.

De longarts houdt zich op de vlakte over het nut van zo'n apparaat, maar is niet voor of tegen.
Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt.
Over ionisatie kan ik je niets vertellen.

Met vriendelijke groet.

Login of registreer om te reageren
28-08-2012 om 15:36 uur

Bedankt voor je reactie.
Ik heb al een bevochtiger voor in de winter. De lucht is bij mij ook extreem droog en had vaak van dezelfde symptomen last.
Echter sinds een jaar heb ik vaker last van benauwdheid tijdens het slapen. Waarschijnlijk door alle huisstofmijt in het matras. Wegens de grote aanwezigheid van stof in de ruimte wil ik proberen het te reinigen met een apparaat. Vandaar dat ik meer info wil.

Jammer dat er zo weinig bekend is over zo'n apparaat.

Login of registreer om te reageren
28-08-2012 om 16:43 uur

Ik heb lightair ionisators in gebruik. Een grote voor in de woonkamer en een kleine voor in de slaapkamer. Het bevalt me heel goed. De kleine is een hangend model maar je kunt hem net zo goed op zijn kop op de grond plaatsen. Toen ik nog in de randstad woonde (in de buurt van schiphol) kon je de werking goed zien aan het neergeslagen vuil en stof, iedere week moest ik ze schoonmaken. Nu ik op het platte land van Drenthe woon volstaat 1 x in de maand schoonmaken, het lijkt nu wat minder zinvol dus. Je kunt eerst een lucht kwaliteits test set bestellen. 2 petri schaaltjes waarmee je de aanwezigheid van schimmels en bacteriën kunt meten, maar niet de hoeveelheid (fijn)stof. Je moet er maar even op Googelen, ik mag hier geen links plaatsen. Nadeel: pittige prijs...

Login of registreer om te reageren
28-08-2012 om 16:58 uur

Bedankt voor je tip. Ik heb een luchttest gevonden voor 19,95. Prijs valt mee. Ik denk dat ik dat eerst eens ga bestellen om te weten hoe de kwaliteit van de lucht is.

Heb je toevallig ook ervaring met zelf matrassen reinigen?

Login of registreer om te reageren
28-08-2012 om 17:09 uur
Reactie op TechArt

Bedankt voor je tip. Ik heb een luchttest gevonden voor 19,95. Prijs valt mee. Ik denk dat ik dat eerst eens ga bestellen om te weten hoe de kwaliteit van de lucht is.

Heb je toevallig ook ervaring met zelf matrassen reinigen?

De testkit van lightair kost 9,95  :+

Nee geen ervaring met zelf matrassen reinigen, matrassen zijn van af nieuw altijd beschermd geweest door allergeen dichte hoezen.

Login of registreer om te reageren
13-01-2013 om 19:27 uur

Ik heb nu de Lightair sinds 2 januari. Deze huren we voor een proefperiode. Mijn zoon (allergie) hoest stukken minder en ik (astma) vind de lucht frisser in huis. We hebben geen huisdieren en roken niet, maar hebben wel last van houtkachels van buren, barbeque, slecht luchtkwaliteit etc. Dus het wordt zeker een of zelfs 2 lightair. Ik zou ook graag een hangende er bij nemen. Had nog een vraagje hierover hoe het zit met het elektrische kabeltje als je deze op de vloer plaatst.

Login of registreer om te reageren
21-04-2013 om 22:22 uur

het is maar net hoe grondig je je het probleem wilt aanpakken. En wat budget is.

Mijn vader had (net als ik) longproblemen. Hij gebruikte de Luchtreiniger Euromate. Dat zijn degelijke apparaten en gaan echt tientallen jaren mee. Kosten.......prijzig ! Een tijd geleden heb ik op Marktplaats er eentje kunnen vinden voor een scherpe prijs. Blijkbaar is de naam veranderd want die mij is hetzelfde type maar met de naam Plymovent. Een nieuwe zou ik niet kunnen betalen,.........dan zit je aan enkele duizenden euro's. Zo'n 2e hands is uitstekend.

Je moet erop letten dat er alléén een ionisator in zit (electro filters) - dus geen UV-lampen, HEPA, of andere papieren filters. Anders betaal je hoge onderhoudskosten. Een electro filter kun je zelf heel goed reinigen. Onderhoudskosten zijn er dan nie.

Ik ben erg tevreden over het apparaat en mijn vader ook. Je krijgt echt letterlijk meer lucht. Niet meer benauwd, veel minder hoesten !! Vooral tijdens slapen is dat fijn. Het apparaat filtert alles weg (fijnstof, beestjes, grif stof, bacterien/virussen). Wij hebben hem in het plafond ingebouwd. maar kan ook op de grond staan.

Login of registreer om te reageren
28-04-2013 om 20:58 uur

Ik heb ook een ioniserende luchtreiniger op de slaapkamer. Deze is heel gemakkelijk schoon te maken. Ik merk in huis niet echt het verschil, maar toen ik laatst in een huisje op vakantie was merkte ik dit wel. Het werkt voor mij heel goed, vooral omdat ik last heb van stof bij astma-anvallen. Een ioniserende luchtreiniger is echt een aanrader. Er zijn ook minder dure exemplaren te vinden.

Groetjes,
Suusje

Login of registreer om te reageren
29-04-2013 om 13:43 uur

TechArt

Er staan wat tips over matrassen en beddegoed hier:

Huismijt en beddegoed

Bed uitzuigen met een stofzuiger met hepa filter.
Reinigen met strijkijzer of stoomreiniger.
's Morgens open laten liggen om snel af te koelen en vocht te laten verdampen.

Huismijt heeft een hekel aan kou en hitte. Maar is gek op warmte en hoge luchtvochtigheid.

Zie ook:

Saneren i.v.m huismijt

[move]GROET  http://www.cosgan.de/images/midi/set/d006.gifhttp://www.cosgan.de/images/midi/set/d018.gifhttp://www.cosgan.de/images/midi/set/d009.gifhttp://www.cosgan.de/images/midi/set/d020.gifhttp://www.cosgan.de/images/midi/set/d026.gif[/move]

Login of registreer om te reageren
29-04-2013 om 15:08 uur

Dag allemaal,

Wat ik in de winter heb gedaan het was erg droog in huis ik had ook last van mijn astma en bronchitus en hoesten veel ik heb een paar natten theedoeken op de C.V gelegd maart dat hielp wel de vochtigheids graat ging wel omhoog dus dat kan je ook doen.En je bakje vullen met water en aan de verwarming hangen.

  gr.Marianne.

Login of registreer om te reageren