Triamcinolon en open wondjes/kloofjes

05-11-2012 om 15:42 uur

Ik heb altijd al erg droge handen, mijn werk op een ziekenhuislab maakt dat niet beter en de (vries)kou die er weer aankomt ook niet. Mijn handen zijn er nu al erg slecht aan toe en het word natuurlijk alleen nog maar erger van de winter. Een aantal jaar terug heb ik hier van de huisarts triamcinolon zalf voor gekregen en dat werkt op zich aardig. Alleen gaat het wel de roodheid, jeuk en pijn tegen maar blijft de rest van mijn huid droog. Ook heb ik gauw last van openspringende handen/kloofjes en dan mag je de triamcinolon niet smeren terwijl iets anders dan eigenlijk niet helpt. Ik zou eigenlijk twee keer per dagen moeten smeren maar 's ochtends is gewoon niet handig omdat je er hele glibberige handen van krijgt en ik de tijd niet heb om het dan in te laten trekken (duurt erg lang). Ik smeer nu voor ik naar bed ga.

Zijn er mensen die dit herkennen en hoe gaan jullie hiermee om?

Login of registreer om te reageren
05-11-2012 om 15:51 uur

is het een idee om je handen veel in te smeren met een vet, lanettezalf bv? misschien voorkom je zo (deels) droge handen en exceem

Login of registreer om te reageren
05-11-2012 om 15:54 uur

ik gebruik onder de douche de groninger bad en douche lotion. mijn huid en ook handen zijn nog nooit zo zacht geweest.. mss een tip?

Login of registreer om te reageren
05-11-2012 om 16:15 uur

Voor je naar je werk gaat je handen insmeren met vaaseline cetamacrogol of een ander vettend product en dan handschoenen aantrekken?
Misschien is het gevoel wel even niet zo fijn, maar het houdt je handen wel vet zolang mogelijk is en niet onverdienstelijk krijgen de wondjes ook kans om zo verzorging te krijgen en dus te herstellen.
Ik hoop dat je iets vind dat dit probleem oplost.
Ik gebruik de vaseline cetamacrogol ook op mijn handen en lippen, maar als ik het op mijn handen smeer dan wrijf ik de binnenkant van mijn handen altijd goed droog aan een handdoek/washandje zodat het niet te glibberig is.

Login of registreer om te reageren
05-11-2012 om 16:17 uur

Insmeren met een vette zalf is een optie alleen moet ik dan wel iets hebben wat echt snel intrekt. Ik werk met m'n handen en gebruik ze voortdurend dus heb niet de mogelijkheid om met wapperende handjes te gaan zitten tot het ingetrokken is :P Overigens smeer ik nu ook al volop met handcreme de hele dag door.

Die Groninger bad en douche ken ik niet. Waar kan je dat kopen? Zijn die vaseline cetomacrogol of lanette op recept of kan je die zo bij de apotheek halen?

Login of registreer om te reageren
05-11-2012 om 16:22 uur

Ik smeerde altijd veel vette cremes waaronder de vaseline/paraffine en cetomacrogol zalf. Dit smeerde ik voor de nacht en dan de handschoentjes aan..

Die groninger bad en douche lotion is te koop inde apotheek van fagron en kost 13 euro per literfles. Ideaal.. De lotion is op olie basis zonder parfum, ben ik allergisch voor.

Mijn hele huid is zeer zacht en soepel.. Op recept worden die vette cremes ook vergoed. Je kunt ze ook zo bij de apotheek kopen..

Login of registreer om te reageren
05-11-2012 om 18:39 uur

Als het snel in moet trekken kun je bijv neutrogena hand crème ongeparfumeerd proberen. Heeft een Noorse vlag op de tube. Deze is geconcentreerd en trekt snel in, geen vette handen.
Kun je na je werk of snachts toch een vette crème gebruiken.

Login of registreer om te reageren
06-11-2012 om 17:15 uur

Vaseline carbomeer crème trekt ook snel in. Je kunt dat bij volgens mij gewoon zonder recept bij de apotheek halen, net als vaseline cetomacrgol en vaseline lanette.

Login of registreer om te reageren
07-11-2012 om 20:34 uur

Wat is het verschil tussen al die cremetjes (Vaseline cetomacrogol, Lanette en vaseline carbomeercreme)? En wat zou het beste geschikt zijn voor mijn handen? Makkelijk smeerbaar en snel intrekkend dus het liefst. En hoe duur is zoiets ongeveer?

Login of registreer om te reageren
07-11-2012 om 21:19 uur
Reactie op Daantje

Wat is het verschil tussen al die cremetjes (Vaseline cetomacrogol, Lanette en vaseline carbomeercreme)? En wat zou het beste geschikt zijn voor mijn handen? Makkelijk smeerbaar en snel intrekkend dus het liefst. En hoe duur is zoiets ongeveer?

Lanette Crème en Cetomacrogol Crème zijn gewone crèmes. Deze trekken na aanbrengen snel in de huid.

Vaseline Lanette crème en Vaseline Cetomacrogol Crème zijn vette crèmes. Deze trekken veel langzamer in de huid dan de gewone crèmes.

Lanette zalf en Cetomacrogol zalf zijn vetter en dikker dan de crèmes. Deze laten na inbrengen een glimmend laagje achter op de huid.(kopietje van apotheek.nl)

Koelzalf is een emulsie van kleine waterdrupjes in een vet waardoor langzaam aan alle waterdrupjes verdampen en een verkoelend effect verkregen wordt.

Wat ik persoonlijk vind is dat lanettecreme wel snel intrekt, maar onvoldoende verzorgend is.
Cetamacrogol vind ik wel verzorgend, maar dus erg vettig en dit duurt lang voordat dit ingetrokken is.
Carbomeercreme ken ik niet, maar bevat volgens de bijsluiter ammoniak.

De kosten zijn ongeveer (dit verschilt per apotheek/winkel) per creme...
Lanettecreme : €3,95/100 gr.
Cetamacrogol : € 3,69/100 gr.
Koelzalf : € 2,50/100 gr.
Carbomeer : € 22,52/500 gr.

Login of registreer om te reageren
07-11-2012 om 20:40 uur

Kan je de creme niet via recept aan je ha vragen?  Ze worden ook vergoed hoor..

Login of registreer om te reageren