Huisstofmijt allergie

07-01-2007 om 22:01 uur

Heeey

Ik heb al een tijdje huisstofmijt allergie (en astma), maar eigenlijk weet ik er erg weinig van.
Wat ik wel weet waar ze zitten enzo, kussen matras vloerbedekking enz..
Maar wat voor symptomen krijg je?
wat voor ervaringen hebben jullie hier mee?

Ik heb wel eens dat ik zo een 10 keer per dag nies veelal achter elkaar.. kan dat van het allergie zijn?
Ow en mn huisarts had het over het seizoen van de huisstofmijt (btje winter periode) weten jullie daar wat van?

Ik bedoel als je het benauwd krijgt kan dat logischerwijs ook dus komen van het huisstofmijtallergie of niet?

ik hoor het wel!

groetjes

Arida

Login of registreer om te reageren
07-01-2007 om 22:10 uur

Hoi Arida,

Ik heb ook een huisstofmijtallergie (3 op de schaal van 1-5), daarom krijg ik er nu ook een desensibilisatiekuur voor. Naast de huisstofmijt ben ik ook allergisch voor bepaalde voedingsmiddelen. Nu heb ik vooral alles medicijnen, dus mijn klachten kwamen van al die allergieen. Waar ik last van had: niezen inderdaad, benauwd zijn (echt heel erg toen ik nog geen medicijnen had), rode jeukende pijnlijke ogen. Volgens mij kan je dus zeker wel benauwd worden door deze allergie. Volgens mij kan je in de herfst/winter periode inderdaad meer last hebben, ik geloof dat mijn allergologe dat ook weleens heeft gezegd. Ik zal sowieso even zoeken naar meer info voor je (en voor mezelf natuurlijk ;)).

Groetjes,
Wendy

Even gezocht:

Hier staat veel basisinfo.
Hier ook iets over de klachten.
Hier iets op het forum over medicijngebruik bij huisstofmijtallergie.
En tot slot nog wat algemene informatie.

Login of registreer om te reageren
07-01-2007 om 22:12 uur

Hai daatje,
Inderdaad zitten die huismijten overal, en het zijn griezels hoor, maar gelukkig zie je ze niet in je bedje of over je bank kruipen........
Hier wat informatie van de allergiewinkel.nl:

Huisstofmijt is de belangrijkste veroorzaker van allergische klachten binnenshuis. Het is een spinachtig diertje van 0,1 à 0,3 mm groot. Net te klein om met het blote oog te zien. De allergie ontstaat door bepaalde stoffen - allergenen - in de uitwerpselen van de mijt. De keutels drogen op, vallen in minuscule deeltjes uiteen en dwarrelen als zeer fijn, onzichtbaar stof, door het huis. Dat ademen we vervolgens in, waarna benauwdheid, loopneus, tranende ogen, huiduitslag e.d. kunnen optreden.

Een paar weetjes over huisstofmijt:

Hij gedijt het beste bij een luchtvochtigheid vanaf ca 60% in combinatie met een omgevingstemperatuur van tussen de 20 en 30°C;
voedt zich met huidschilfertjes van mensen en dieren;
voelt zich daarom zeer op zijn gemak in ons bed;
plant zich voort in een cyclus van ongeveer 6 weken;
en sterft bij een temperatuur vanaf 60°C,

Als ik op een stoffige bank of in een stoffig huis kom merk ik hetvolgende: hoesten, loopneus, kriebelogen, moemoemoe en benauwd.
Niks leuk. Gelukkig zijn er allergiepillen die dan goed helpen, evenals pufjes. Zelf heb ik zeil  op mijn vloer, hoezen om mijn bedmatras en dekbed en sloop, en mijn bank is van leer. Dus tuis heb ik er weinig last van.
Emma :W

Login of registreer om te reageren
07-01-2007 om 22:15 uur

Okeeee

Ik heb geen idee waar ik zit op de schaal, mss es vragen aan de assistente als ik er toch toevallig moet zijn :)
kheb twee weken geleden een aanval gehad en daarvoor was april ergens de laatste keer. Dus dan zou het best kunnen dat ik van de allergie benauwd krijg :) fijn om te weten!

Ik heb inderdaad ook wel hoezen om mn matras en kussen, voor de voorzorg, maar of ze echt helpen?
Laminaat had ik al dus dat was nogal makkelijk :)

bedankt alvast!

Login of registreer om te reageren
12-01-2007 om 21:02 uur

Beste Daatje,

Ik las net datje iets meer wilt weten over huisstofmijt en allergie. Misschien is het handig om eens een kijkje te nemen op www.nationale-allergiesite.nl. Hier staan ook schoonmaaktips om de huisstofmijt allergie aan te pakken. Ik hoop dat je op deze website wat nuttige informatie kunt vinden.

Groeten,

Sebastiaan

Login of registreer om te reageren
20-01-2007 om 14:46 uur

Hallo allemaal,

Ik heb een extreme allergie voor huisstofmijt. Heb een 5 uit 5 en uit een bloedtest 19,9 hoog waarbij -0,3 gelijk is aan 0. Momenteel ben ik in behandeling bij een allergoloog die mijn andere allergieen gaat testen om te kijken of ik in aanraking kom voor een immuuntherapie.
Ik heb last van jeukende rode ogen, een opgezette nek (door jeuk in mijn keel) exceem, benauwdheid, lopende neus en noem maar op.
Ik heb matras hoezen, maar ja... Een waterbed is de ideale oplossing. Hier zit geen huisstofmijt in. Mijn huis en kamer is helemaal aangepast aan mijn allergie maar voorkomen kan nooit. Je gaat altijd wel op bezoek bij iemand met vloerbedekking of een of andere muffe stoel of iets dergelijks.
Zijn er nog mensen met zo'n extreme huisstofmijt allergie als mij? Neem contact met me op, dat lijkt me leuk. Mensen die de allergie niet hebben begrijpen me toch niet, en ik word er zo moe van. Hopelijk heeft de allergoloog een goede oplossing maar hoogstwaarschijnlijk ben ik te allergisch voor teveel dingen:

Tot hoors, Daisy

Login of registreer om te reageren