Vochtig in huis?

15-10-2005 om 12:12 uur

hallo,

wij wonen sinds een jaar in ons nieuwe huis, we hebben het hele huis verbouwt en het dus naar ons idee goed aangepakt, goede isolatie en overal hr++ beglazing, beton vloeren/schelpen, enz.
Het is op dit moment natuurlijk erg vochtig weer maar bij ons in huis is het ook heel erg vochtig de vochtigheids meter geeft 80 tot 100 %.
En aangezien ik een allergie voor huisstofmijt heb is dit niet echt gezond voor mij.
Ik zou graag willen dat het hier in huis wat minder vochtig is, wie kan mij goede tips geven om de  vochtigheidsgraad naar beneden te krijgen?

bedankt nijnke.

Login of registreer om te reageren
15-10-2005 om 16:40 uur

Hier zijn wat tips, maar misschien ken je ze allemaal al: Laat het regelmatig flink doorwaaien in huis (naast de normale verluchting), droog de was zoveel mogelijk buiten of in een wasdroger met afvoer naar buiten, na het douchen badkamerdeur dicht houden zodat het vocht niet in huis komt en misschien kun je "vochtvreters" neerzetten, of als dat niet voldoende helpt een luchtontvochtigingsapparaat. Ons huis (circa 55 jaar oud) is ook vrij vochtig soms, maar veel ramen open helpt goed. Nieuwe huizen isoleren veel beter, zodat het nóg belangrijker is om vaak de ramen open te zetten. Ik lees wel eens tips in saneringsfolders zoals "stook je huis warm, want warme lucht neemt vocht op, en zet daarna de ramen open".  :? Mja misschien leuk om het vocht weg te krijgen maar de energierekening zal ook hoog oplopen. Ik heb ook huisstofmijtallergie en heb onlangs gelezen dat om de mijten echt terug te dringen de luchtvochtigheid max 40% mag zijn. Ik vind het al een hele kunst als het minder dan 60% luchtvochtigheid is en bovendien houden mijn longen juist niet van hele droge lucht, dan krijg ik een droge kriebelhoest. Ik probeer huisstofmijt terug te dringen door te kiezen voor zoveel mogelijk gladde oppervlakken in huis, maar er moet ook bij mij nog het een en ander aan saneren gebeuren.

Login of registreer om te reageren
15-10-2005 om 16:44 uur

hoi
mij is altijd geadviseert om dagelijks te luchten,en evt ventilatie roosters altijd open te zetten.als die er niet zijn zorgen dat er altijd zomer en winter ramen open staan.ikzelf reageer erg op verschil in themparaturen dus zet als het erg koud is buiten vaak raam op mijn slaapkamer niet open.anders wordt ik meteen benouwd als ik boven kom,omdat het beneden dan warm is en boven erg koud.als het verschil erg groot is zet ik zelf de verwarming wel eens aan met raam stukje open,dan kan het vocht eruit en is het voor mij niet al te koud.
groetjes marit

Login of registreer om te reageren
15-10-2005 om 23:22 uur

Grietje: Als je de deur van de douche dichtlaat, en deze is inpandig, dus zonder raam, dan krijg je schimmel, die je dus alleen maar met chloor kunt verwijderen. Het beste is dus om de deur open te zetten en dan te luchten.

Rijst neemt ook vocht op en is goedkoper dan zo'n vochtvreter. Dus in je slaapkamer zou je bijvoorbeeld een bak met rijst kunnen zetten. Op een kast ofzo, daar ziet niemand hem, en hoevaak ontvang je nu bezoek in je slaapkamer?! ;)

Is het een nieuwbouwhuis? Want in nieuwe huizen duurt het erg lang voor het vocht uit de muren is. Vandaar ook dat er geadviseerd wordt om het bouwbehang een tijdje te laten zitten, omdat anders je mooi gemaakte muur er door het vocht neit meer uitziet!

Succes ermee!
Martha

Login of registreer om te reageren
16-10-2005 om 18:36 uur
Reactie op Teigetje

Grietje: Als je de deur van de douche dichtlaat, en deze is inpandig, dus zonder raam, dan krijg je schimmel, die je dus alleen maar met chloor kunt verwijderen. Het beste is dus om de deur open te zetten en dan te luchten.

De meeste badkamers zijn toch voorzien van een ventilatie-kanaal? (ik geloof zelfs dat dat verplicht is als je geen open raam of deur hebt?). Daar ging ik met mijn tip even vanuit, want natuurlijk is het niet de bedoeling om schimmel te laten ontstaan in de badkamer. Maar al dat vocht naar de rest van het huis afvoeren, kan evengoed daar vochtoverlast veroorzaken. Misschien dus een betere tip: als er geen afzuigsysteem in de badkamer zit, zorgen dat dat er komt.
In ons huis is er een balkonnetje aan de badkamer, dus we kunnen de buitendeur wagenwijd open zetten na het douchen. *O* De badkamerbinnendeur blijft zoveel mogelijk dicht, om het vocht uit het huis te houden.

Login of registreer om te reageren
16-10-2005 om 23:20 uur
Reactie op Grietje

De meeste badkamers zijn toch voorzien van een ventilatie-kanaal? (ik geloof zelfs dat dat verplicht is als je geen open raam of deur hebt?). Daar ging ik met mijn tip even vanuit, want natuurlijk is het niet de bedoeling om schimmel te laten ontstaan in de badkamer. Maar al dat vocht naar de rest van het huis afvoeren, kan evengoed daar vochtoverlast veroorzaken. Misschien dus een betere tip: als er geen afzuigsysteem in de badkamer zit, zorgen dat dat er komt.
In ons huis is er een balkonnetje aan de badkamer, dus we kunnen de buitendeur wagenwijd open zetten na het douchen. *O* De badkamerbinnendeur blijft zoveel mogelijk dicht, om het vocht uit het huis te houden.

Ik ben het volledig met je eens dat vocht een groot probleem is... Ik heb in een flat gewoond, met een inpandige douche ZONDER afzuiging en ventilatie. Binnen 2 maanden was mijn mooie witte plafond zwart van de schimmel. De enige oplossing: Pure bleekwater. Dus ik een harde bezem, plantenspuit met bleek aan de gang. Viento heeft een week ergens anders gelogeerd want die lucht was niet te harden en hij zou gegarandeerd een aanval hebben gehad.

We hebben nu een ander huis, en hier dus helemaal niet veel last van vocht, maar ook wel weer een inpandige badkamer, met een kapot ventilatiesysteem, maar in tegenstelling tot de flat GEEN vocht in huis... Wel hebben we hier van die roosters boven de ramen die altijd openstaan, in de flat hadden we alleen van die kleine raampjes boven de grote ramen, en dat was in de winter te koud om constant open te hebben, en die roosters staan dus wel het hele jaar open...

Login of registreer om te reageren
16-10-2005 om 12:49 uur

Hallo Teigetje,

Nee het is geen nieuwbouw het huis is van 1800.
Maar er is vorig jaar heel veel ingeklust, beton vloeren storten enz. dus er zit natuurlijk nog wel vocht in het huis.
alvast bedankt iedereen voor de tips.
groetjes nijnke.

Login of registreer om te reageren
16-10-2005 om 21:59 uur

mijn oude woning was ook zeer vochtig >:(
nu wonen we in een nieuwbouwhuis van 6jaar oud _O_
alles is heerlijk droog ,overal zijn ventilatieroosters die staan nu 24uur per dag open zodat we kunnen ventileren  _O_
ook hebben we hier een combiketel,wat voorheen een geiser in de keuken was
we merken nu daarmee wel een verbetering :+

Login of registreer om te reageren
20-10-2005 om 22:31 uur

Ik zie dat je een nieuwbouwhuis hebt ?  Heel veel ventileren is heel belangrijk, zoniet het allerbelangrijkste, en je kunt ook apparaten huren die enorm veel vocht uit de lucht halen, en zo het ergste bouwvocht wegnemen.  Je zou eens kunnen informeren bij bijvoorbeeld de Bo_rent

Login of registreer om te reageren
21-10-2005 om 10:46 uur

op heide heuvel werdt toen gezegt een kwartier luchten is genoeg
inmiddels is bekend dat 24uur per dag ventileren het beste is :Y

Login of registreer om te reageren
21-10-2005 om 14:23 uur

Een kwartier luchten is veel te weinig, het zijn heel wat kubieke meters lucht in huis die ververst moeten worden, en dat lukt echt niet in een kwartier.  Thuis hebben wij de tuindeur ook zolang mogelijk open staan (zeker tot in november, en daarna altijd de bovenlichten)

Login of registreer om te reageren